De persoonlijke gegevens van naar schatting 140.000 reizigers uit ten minste acht landen waren toegankelijk door een slecht beveiligde database, zegt onderzoeker Ran Locar.
De database werd beheerd door Gekko Group, die zakendoet met ruim 600.000 hotels wereldwijd en bevatte onder meer namen, rekeningen, wachtwoorden, e-mailadressen, telefoonnummers en in sommige gevallen creditcardnummers. Ook gegevens van Nederlandse reizigers zijn toegankelijk geweest.
`Daarnaast waren gegevens van reizigers die nooit direct met Gekko Group hebben gereisd mogelijk in te zien. Dat komt doordat de database ook gegevens bevatte van websites als Booking.com en Hotelbeds.com, waar het bedrijf mee samenwerkte.
Doordat de database op een publieke server stond, was deze toegankelijk voor iedereen. De gegevens werden niet versleuteld, waardoor ze zonder moeite te lezen waren. Gekko Group, onderdeel van AccorHotels, is een van de grootste bedrijven voor hotelboekingen in Europa.
Alles bij de bron; NU