Bijna de helft van alle consumenten is wantrouwig over de manier waarop bedrijven omgaan met hun gegevens. Een op de vijf consumenten vertrouwt geen enkel bedrijf. Dat blijkt uit onderzoek onder 18.000 consumenten in negen verschillende landen, waaronder Nederland.

In het Verenigd Koninkrijk is het percentage consumenten dat zich zorgen maakt met 63 procent het hoogst en Poolse consumenten zijn over het algemeen het best van vertrouwen. Toch geeft daar nog 28 procent van de ondervraagden aan wantrouwig te zijn. In Nederland is 44 procent bezorgd over de manier waarop bedrijven met persoonlijke informatie omgaan. Vijftien procent van de Nederlandse ondervraagden gaf zelfs aan geen enkel bedrijf te vertrouwen met de veiligheid van zijn gegevens.

Bij nutsbedrijven ligt dat percentage opvallend genoeg nog een stuk lager: daar is zowel in Nederland als wereldwijd slechts drie procent van de consumenten er gerust op dat deze bedrijven op een veilige manier met hun gegevens omgaan.

Alles bij de bron;  Emerce