Uitschrijfdienst Unroll.Me heeft stiekem persoonlijke e-mails van gebruikers gedeeld met moederbedrijf Slice, dat de e--mails vervolgens voor marktonderzoeksproducten gebruikte. Unroll.Me biedt gebruikers de mogelijkheid om zich eenvoudig voor allerlei nieuwsbrieven uit te schrijven.

Daarnaast verzamelt de dienst nieuwsbrieven die gebruikers wel willen zien en toont die in één dagelijkse e-mail. Om de nieuwsbrieven te kunnen beheren vraagt Unroll.me toegang tot het e-mailaccount van de gebruiker, die hiervoor zijn inloggegevens moet afstaan. 

Tienduizenden gebruikers besloten dit in eerste instantie niet te doen en Unroll.Me stuurde deze gebruikers vervolgens een bericht waarin het liet weten dat het persoonlijke e-mails van gebruikers niet aanraakte. Op deze manier wist de uitschrijfdienst meer dan 55.000 gebruikers te overtuigen om het toch toegang tot het e-mailaccount te geven.

Persoonlijke e-mails werden echter wel gebruikt en gedeeld. Het ging dan om e-mails van producten en diensten die gebruikers hadden gekocht. Unroll.Me deelde deze e-mails met moederbedrijf Slice, dat de aankoopinformatie uit de berichten voor haar marketingonderzoeksproducten gebruikte.

Volgens de Amerikaanse toezichthouder FTC heeft Unroll.Me gebruikers op deze manier misleid. Het bedrijf heeft nu een schikking met de FTC getroffen. Als onderdeel van de schikking mag Unroll.Me gebruikers niet meer misleiden en moet het gebruikers informeren die na de misleidende verklaring besloten om de dienst toch toegang tot hun e-mailaccount te geven.

Alles bij de bron; Security