Recent kreeg ik een pakketje bezorgd dat wel mijn adres, postcode en huisnummer had maar niet mijn naam. Een uur later kreeg mijn partner iemand aan de deur die “een typefout had gemaakt” met de postcode en het pakket graag mee wil nemen. Het pakket is meegegeven en daarna kregen we kriebels dat dit fraude is en wij dus claims kunnen verwachten. Hoe kunnen we daar wat tegen doen?
Antwoord: Dit klinkt inderdaad als een bekende werkwijze van fraudeurs. Je laat een pakketje bezorgen bij een bepaald adres, en gaat het daarna ophalen met de smoes van een typefout in huisnummer (21 versus 12) door de net-nieuwe bewoner verderop. Daarna blijkt dat het pakket op achterafbetaling of met gestolen creditcard is besteld, waarna de incasso bij het bezorgadres aanklopt en er op nummer 21 helemaal geen nieuwe bewoner blijkt.
... Bij deze specifieke truc kun je jezelf als ontvanger van zo’n pakket wel zien als slachtoffer, en wel van het misdrijf oplichting. Iemand troggelde jou een pakket af onder valse voorwendselen. Identiteitsfraude is het niet, want de pakketten vermelden eigenlijk nooit de werkelijke naam van de bewoner (dan werkt de truc immers niet).
Alles bij de bron; Security