Op een maandag komt de heer B. erachter dat er van zijn ING rekening een totaal bedrag van 13.000 euro is afgeschreven in. Omdat hij dat bedrag niet op zijn ING rekening heeft staan, belt hij ING Bank.... Men gaat het onderzoeken en de heer B wordt dadelijk teruggebeld.
Niet lang daarna gaat de telefoon.... “Dag Meneer B. , het geld is op het postkantoor aan de balie verstrekt met gebruik van pinpas en bijbehorende code en op vertoon van legitimatie. De andere bedragen zijn gepind met uw nieuwe pas”. “Nieuwe pas ??? Ik heb helemaal geen nieuwe pas, de pas die ik heb gebruik ik al jaren en zit in mijn portemonnee”. “Nou volgens onze gegevens heeft u 2 weken geleden nog een nieuwe pas aangevraagd staat hier.”
Het blijkt dus dat de heer B. het slachtoffer is geworden van fraude, en nog dezelfde dag leert de heer B. dat ook zijn buurman in die week slachtoffer is geworden van een gelijksoortige bankfraude....
...Deze twee voorbeelden zijn maar een illustratie van relatieve goedkope oplossingen om de kans op fraude te bestrijden. Door bezuinigen en reorganisaties bij Post en Banken wordt het risico in ieder geval niet beperkt. Het is nog steeds goedkoper om het “stroppenpotje” aan te spreken dan daadwerkelijk een beter veiligheidsbeleid in te voeren.
Lees dit zeer intressante artikel bij de bron; security.nl