Uit een analyse van Cisco Talos blijkt dat bij een kwart van de meldingen in het derde kwartaal de focus lag op het stelen van inloggegevens.
Volgens het bedrijf is het technisch gezien relatief eenvoudig om identiteits- en persoonlijke gegevens te stelen, bijvoorbeeld door ‘infostealers’ in te zetten. “ ...zulke aanvallen zijn zorgwekkend, omdat ze leiden tot interne aanvallen, social engineering en business email compromise vanaf een geldig, maar gecompromitteerd account. Zonder Identity Intelligence beveiligingssoftware die context en identiteit correleert, zijn dergelijke activiteiten zijn erg moeilijk te detecteren"
Om toegang te krijgen tot accounts maken aanvallers vaak gebruik van ‘password spraying’. Hierbij wordt een bepaald wachtwoord, of een korte lijst met veelgebruikte wachtwoorden, op meerdere accounts binnen een netwerk toegepast. Dit voorkomt automatische vergrendeling die optreedt bij klassieke brute-force aanvallen met veel verschillende wachtwoorden.
....ook zien we meerdere phishingaanvallen met de ‘adversary-in-the-middle’ (AitM) techniek. Deze methode misleidt gebruikers om hun inloggegevens in te voeren op nagemaakte inlogpagina’s, zoals voor Microsoft O365 en MFA.
In een specifieke aanval konden criminelen binnen twintig minuten na de eerste phishingmail al inloggen op de werkelijke werkomgeving van het slachtoffer. Dit laat zien hoe snel en effectief dergelijke aanvallen zijn.
Alles bij de bron; Dutch-IT-Channel