Om mensen te kunnen waarschuwen tegen frauduleuze partijen, legde de Fraudehelpdesk een database aan met onder meer bijna drie miljoen phishing mails, meldingen via webformulieren en telefonische meldingen. Daardoor is het in staat te waarschuwen voor oplichters die bijvoorbeeld spookfacturen versturen naar bedrijven. 

Drie jaar lang voerde de stichting tevergeefs overleg met de Autoriteit Persoonsgegevens, zegt woordvoerster Tanya Wijngaarde. De aanvraag om deze informatie te mogen bijhouden is nu afgewezen, omdat het verzoek volgens de privacywaakhond niet goed is onderbouwd. ,,We hebben ze op allerlei punten gewezen, hebben met ze meegedacht, maar uiteindelijk hebben ze hun huiswerk niet voldoende gedaan. De aanvraag was onder de maat,’’ aldus de autoriteit.

De Fraudehelpdesk is zwaar teleurgesteld en bereidt een nieuw vergunningverzoek voor, zegt Wijngaarde. Dat nu zoveel data moeten worden vernietigd is buitengewoon zuur, zegt ze, het belang van fraudeurs weegt zwaarder dan dat van gedupeerden. ,,Terwijl wij ook met hun gegevens zeer zorgvuldig omgaan.’’

Alles bij de bron; Stentor