Datahandelaar Gravy Analytics heeft van mogelijk miljoenen mensen de locatiegegevens gelekt. Het bedrijf verzamelt via smartphone-apps en advertentieveilingen op grote schaal locatiedata van mensen. Deze data wordt dan weer aan andere partijen doorverkocht.
Gravy Analytics claimt dat het elke dag meer dan 17 miljard signalen van de smartphones van mensen verzamelt en verwerkt. Het bedrijf zou volgens de FTC ook gevoelige informatie gebaseerd op de locatiegegevens, zoals medische of gezondheidsbeslissingen, politieke activiteiten en religieuze opvattingen, verkopen.
Unacast, het moederbedrijf van Gravy Analytics, heeft bij de Noorse privacytoezichthouder een datalekmelding gedaan en zegt dit ook bij de Britse privacytoezichthouder te zullen doen. In de melding staat dat Gravy Analytics op 4 januari ontdekte dat iemand toegang had gekregen tot de cloudopslag bij Amazon Web Services (AWS), zo meldt de Noorse televisieomroep NRK.
Op internet is iemand die claimt bij Gravy Analytics te hebben ingebroken en heeft een deel van de vermeende gestolen data openbaar gemaakt. Het zou om een dataset van zeventien terabyte gaan.
De Franse beveiligingsonderzoeker Baptiste Robert analyseerde de dataset en stelt dat die tientallen miljoenen locatiedatapunten bevat. Een deel van deze punten is gekoppeld aan het advertentie-ID van de telefoon en maakt het mogelijk om individuen heel nauwkeurig te volgen en te zien waar ze allemaal zijn geweest.
Uit de dataset zou blijken dat de locatiegegevens via honderden populaire apps zoals Candy Crush, FlightRadar, Grindr en Tinder zijn verzameld.
Alles bij de bron; Security