Het Openbaar Ministerie heeft tegen een GGD-medewerker die wordt verdacht van bankhelpdeskfraude, datadiefstal en oplichting een gevangenisstraf van vijftien maanden geëist, waarvan vijf maanden voorwaardelijk.

De man was als uitzendkracht ingehuurd om testafspraken te maken. Volgens het OM vertelde hij in ieder geval tegen drie personen die een afspraak bij de GGD hadden gemaakt dat ze borg moesten betalen. ...Bij één persoon mislukte de overboeking, de andere vertrouwde het niet en belde de bank.

Na meldingen over het betalen van een borgsom stelden politie en GGD een onderzoek in, dat naar de man leidde. In het onderzoek bleek dat hij meer klantendossiers had geopend dan nodig was voor zijn werk. Op 9 augustus had deze medewerker 85 dossiers geopend; op 8 september waren dat 399 dossiers, terwijl het raadplegen van deze dossiers niet tot zijn taken behoorde.

Aan de hand van informatie die op laptops en telefoons van de man werd aangetroffen bleek dat hij telefoonnummers van banken had opgezocht, onder andere van de fraudehelpdesk van die banken. Ook had hij een spoofing-app op zijn telefoon geïnstalleerd zodat hij zijn telefoonnummer kon veranderen. Verder bleek hij e-mails te hebben verstuurd met het onderwerp "GGD borgsom".

De man had ook WhatsApp-berichten verstuurd waarin stond dat hij over bestanden met grote hoeveelheden persoonsgegevens beschikte. Op de laptop van de man werden honderden persoonskaarten aangetroffen die hij uit het CoronIT-systeem van de GGD had overgenomen. 

Alles bij de bron; Security


 


Schrijf je in op onze wekelijkse nieuwsbrief!