Mobiele providers mogen in Nederland dataverkeer van klanten inhoudelijk analyseren en opslaan om klanten inzicht te geven in hoe ze hun data verbruiken. Dat zegt het College Bescherming Persoonsgegevens. CBP-voorzitter Jacob Kohnstamm zei in TROS Radar dat het wenselijk is als mobiele providers bijhouden wat klanten op internet doen, zodat ze in geval van hoge rekeningen daar inzicht in kunnen geven.
Radar besteedde aandacht aan tweeduizend klachten die het kreeg van Vodafone-klanten over hoog dataverbruik, vermoedelijk door de systeemfout met het bijhouden van het verbruik.
De uitspraken van Kohnstamm in Radar vallen op, omdat datzelfde CBP vorig jaar juist meldde dat de providers met deep packet inspection waren gestopt op hun aandringen. Toen ging het om het analyseren van internetverkeer voor netwerkoptimalisatie en marketingdoeleinden. Vermoedelijk is het andere doel van het verzamelen van de gegevens aanleiding voor de CBP om de technologie om de inhoud van internetverkeer te analyseren nu toch goed te keuren.
Woordvoerster Merel Eilander van het CBP benadrukt dat providers niet meer informatie mogen verzamelen dan nodig is voor de bedrijfsvoering, tenzij klanten daar nadrukkelijk en vooraf om vragen. In dat geval mogen providers op het niveau van domeinnaam inzage geven in verbruik. Ze mogen echter niet uit voorzorg bijhouden wat klanten op internet doen, aldus de privacywaakhond.
Providers mogen zich echter niet verschuilen achter de privacywetgeving, aldus het CBP in een verklaring: als klanten vragen om informatie die ze toch al bewaren, moeten ze die overhandigen.
Alles bij de bron; Tweakers