Al jaren zijn telecomproviders verplicht te registreren wie met wie belt, sms't, e-mailt of een poging daartoe doet. Deze administratie van verkeersgegevens slaat de bezorginformatie van een sms-bericht of telefoongesprek op. Deze gegevens worden vaak aangeduid als metadata. Nu blijkt dat het kinderlijk eenvoudig is om de 'afzender' van een telefoongesprek of sms-bericht te veranderen. Er zijn diverse diensten waarmee het bellen of sms'en met een vals telefoonnummer mogelijk is.

Dit 'spoofen' is als commerciële dienst beschikbaar. Bij de ontvanger verschijnt dan een ander nummer dan die van de daadwerkelijke afzender in beeld. En ook in de administratie van telecomproviders komt dan de onjuiste informatie terecht. De Vereniging van Strafrechtadvocaten (NVSA) reageert bezorgd.

Volgens voorzitter Bart Nooitgedagt kan niet zomaar worden uitgegaan van de juistheid van de gegevens bij de provider. De advocaten eisen nader onderzoek naar de problematiek. "In strafzaken en opsporingsonderzoeken waar het bewijs in overwegende mate steunt op telecomgegevens, zal in toenemende mate onderzoek noodzakelijk zijn naar de juistheid van die gegevens", aldus Bart Nooitgedagt.

Alles bij de bron; NU