Met de aankoop van een Xbox One haal je een apparaat de huiskamer in met een camera en een microfoon. De Orwelliaanse nachtmerrie van een Big Brother die alles ziet en hoort wat zich in de privésfeer afspeelt is weer een stapje dichterbij gekomen. De Amerikaanse National Security Agency (NSA) en de Britse tegenhanger GCHQ zijn actief geweest in online games als World of Warcraft en in de virtuele wereld van Second Life, zo bleek uit nieuwe onthullingen uit de koker van de Amerikaanse NSA klokkenluider Edward Snowden. Nieuwe informatie is dat ook Xbox Live, de online dienst van de Xbox spelcomputers, is gecompromitteerd.

Op 9 december kwamen 82 pagina’s met als ‘top geheim’ geclassificeerde documenten online op website ProPublica. org, ondersteund met artikelen van The Guardian en The New York Times. Ze beschrijven minutieus hoe online gamewerelden in elkaar steken en waar kansen liggen voor infiltratie, werving van spionnen en datamining, alles in het kader van terrorismebestrijding. Opvallend is het nauw verholen enthousiasme: de Britten worden bestempeld als ‘gretig’ en games en virtuele werelden ‘bieden een kans!’ - dit laatste met uitroepteken.

Wie de 82 pagina’s tegen het licht houdt, ziet een mix van oude en nieuwe feiten. Deels bevestigen ze eerdere vermoedens. Begin 2008 berichtten de Washington Post en Nederlandse media al over het Amerikaanse ministerie van Defensie en de CIA die actief zouden zijn in World of Warcraft en Second Life. Een onderzoekstak van het leger kwalificeerde de opkomst van virtuele wereld destijds als ‘de volgende frontier’, een voor analisten onbekende wereld waar een zekere wetteloosheid geldt. Uit de documenten van Snowden blijkt dat de overheidsdiensten veel verder zijn gegaan dan eerder werd aangenomen. 

Alles bij de bron; pdfNRC [DigiAbo-pdf]