Internet Explorer, Firefox en Chrome hebben alle drie aangekondigd het gebruik van cookies door websites en adverteerders te willen beperken. Internetters zouden zo niet gevolgd kunnen worden. De browsers kiezen echter allemaal voor een andere aanpak, hieronder een overzicht.

De aanpak van Firefox is gebaseerd op een speciale ‘header’ in de browser wanneer de ‘do not track’-optie is ingeschakeld. Deze techniek waarschuwt websites dat de gebruiker niet wil dat gegevens worden opgeslagen om bijvoorbeeld een profiel van de gebruiker te kunnen maken. Het nadeel is dat adverteerders en websites niet verplicht zijn dit verzoek op te volgen.

Zo kiest IE  voor een zwarte lijst van websites die niet aan profilering van een internetter mogen doen. Hierdoor worden sommige individuele advertenties gemist door het systeem. Gebruikers kunnen uit verschillende lijsten kiezen en zo een keuze maken voor een extreme variant waarin meer geblokt wordt of juist voor een milde lijst waarin vrij veel is toegestaan.

Ook Chrome maakt gebruik van een lijst, maar deze richt zich op adverteerders. Het probleem hierbij kan zijn dat internetters niet weten welke advertentienetwerken actief zijn op de favoriete websites. Het wordt in dat geval lastig om te zeggen dat iemand de advertenties op website x niet wil blokkeren omdat een advertentienetwerk geselecteerd moet worden.

De uitrol van de verschillende technieken staat gepland voor toekomstige versies van de browsers.

Lees alles bij de bron; nu

Op PrivacyNieuws verscheen eerder een artikel waaruit bleek dat de EU genoegen neemt met deze wijze van opt-out