Amper 5 procent van de consumenten zou er zich mee akkoord kunnen verklaren dat bedrijven het recht zouden krijgen om hun online activiteiten ten allen tijde op te volgen. Daarentegen is 28 procent van mening dat hun internet-gedrag nooit door bedrijven zou mogen worden gecontroleerd. Dat is de conclusie van een studie van het softwarebedrijf Microsoft en het onderzoeksbureau Ipsos bij duizend Amerikaanse online consumenten. 

Een meerderheid van 60 procent van de consumenten is er volgens het onderzoek mee akkoord door bedrijven, mits toestemming wordt gegeven, online gevolgd te worden. De onderzoekers stelden nog vast dat 80 procent van de ondervraagden zich niet akkoord zou kunnen verklaren met gepersonaliseerde reclameboodschappen op basis van hun browsing-gedrag of de gebruikte online diensten.

De onderzoekers stelden verder wast dat 33 procent van de ondervraagden van mening is weinig controle te hebben over de informatie die bedrijven over hun online activiteiten verzamelen. Volgens 12 procent heeft de consument zelfs helemaal geen controle op het vergaren van persoonlijke gegevens voor commerciële doeleinden. 

 De onderzoekers stellen vast dat 85 procent maatregelen heeft genomen om zijn online privacy te beschermen.

Alles bij de bron; Express