Alexa, de spraakassistent van Amazon, bewaart alles wat u haar toevertrouwt. Dat bevestigde het Amerikaanse e-commercebedrijf aan een Amerikaans Congreslid dat om uitleg vroeg. Moeten we ons daar zorgen over maken? Bart Preneel, beveiligingsspecialist en professor aan de KU Leuven, legt het uit.

...Waarom bewaart Amazon onze interacties?

“Om te beginnen is de kostprijs om zulke data op te slaan en te analyseren enorm laag geworden. Men heeft er geen belang bij alles te vernietigen, want die informatie zou hen in de toekomst kunnen helpen om betere beslissingen te nemen. Het is een pervers businessmodel gebaseerd op advertenties: je bent niet langer de klant, maar het product zelf, dat zij aanbieden aan derden. De enige die daarvan afwijkt, is Apple, dat bewust duurder is maar niet volgens het advertentiemodel werkt.”

Mag dat zomaar?

“Dat staat in de overeenkomst die je onderschrijft als je zo’n product in gebruik neemt. Wie Alexa op zijn Amazon Echo-geluidspreker installeert, geeft via de algemene voorwaarden zijn toestemming om alles bij te houden. Als je dat doet, is dat jouw beslissing...

...Nu gaat het om Amazon. Eerder ging het al over robotstofzuigers die je interieur in kaart brengen, of barbiepoppen die gesprekken met kinderen opnemen. Het zijn dingen waarvoor tv-fictie als Black Mirror waarschuwt. Moet dat voorlichten niet beter?

“Dat is een grote uitdaging. De technologie gaat almaar verder, dus is het aan de burger, maar ook aan de overheid om alerter te worden. In Duitsland is een soortgelijke pop, My Friend Cayla, verboden, omdat kinderen niet voor zichzelf kunnen beslissen of wat ze tegen zo’n pop zeggen, gedeeld mag worden met een bedrijf. De Hello Barbie is er nooit op de markt gekomen, en werd in de pers zelfs Stasi Barbie genoemd.”

Alles bij de bron; deMorgen