India heeft de deadline voor Research In Motion (RIM) verplaatst naar 31 januari. Voor die datum moet RIM het Blackberryverkeer openbaar maken voor de Indiase overheid. Dat meldt de Indiase zakenkrant Economic Times dinsdag op basis van documenten van de Indiase overheid.

Eerder kreeg RIM tot 31 oktober de tijd om tegemoet te komen aan de eisen van India betreffende het gecodeerde verkeer van Blackberry’s.

Lees alles bij de bron; nu.nl 

De vier grote platenmaatschappijen vangen bot in Ierland. Volgens de Ierse wet kunnen providers niet verplicht worden om de threestrikesregel in te voeren. Deze regel leidt tot afsluiten van de internetverbinding. De rechter besloot dat de Europese richtlijnen rond auteursrecht (die het identificeren en afsluiten van internetgebruikers die illegaal downloaden mogelijk moeten maken) niet zijn opgenomen in de Ierse wetgeving.

Lees alles bij de bron; zdnet.nl 

Op een maandag komt de heer B. erachter dat er van zijn ING rekening een totaal bedrag van 13.000 euro is afgeschreven in. Omdat hij dat bedrag niet op zijn ING rekening heeft staan, belt hij ING Bank.... Men gaat het onderzoeken en de heer B wordt dadelijk teruggebeld.

Niet lang daarna gaat de telefoon....   “Dag Meneer B. , het geld is op het postkantoor aan de balie verstrekt met gebruik van pinpas en bijbehorende code en op vertoon van legitimatie. De andere bedragen zijn gepind met uw nieuwe pas”. “Nieuwe pas ??? Ik heb helemaal geen nieuwe pas, de pas die ik heb gebruik ik al jaren en zit in mijn portemonnee”. “Nou volgens onze gegevens heeft u 2 weken geleden nog een nieuwe pas aangevraagd staat hier.” 

Het blijkt dus dat de heer B. het slachtoffer is geworden van fraude, en nog dezelfde dag leert de heer B. dat ook zijn buurman in die week slachtoffer is geworden van een gelijksoortige bankfraude....

...Deze twee voorbeelden zijn maar een illustratie van relatieve goedkope oplossingen om de kans op fraude te bestrijden. Door bezuinigen en reorganisaties bij Post en Banken wordt het risico in ieder geval niet beperkt. Het is nog steeds goedkoper om het “stroppenpotje” aan te spreken dan daadwerkelijk een beter veiligheidsbeleid in te voeren.

Lees dit zeer intressante artikel bij de bron; security.nl 

De Conficker worm komt niet meer in Nederland voor, zo stelt anti-virusbedrijf ESET. De situatie in Nederland verschilt van het wereldwijde beeld. "Opvallend is het aantal Java-detecties, deze kwamen in augustus nog helemaal niet voor.

"We zien dat er in Nederland een hoog bewustzijn is dat je met deze media voorzichtig moet omgaan." 

Lees alles bij de bron; security.nl 

Van productplacement over privacy op Facebook tot het appeal van de papieren krant. Hoe staat het met onze mediageletterdheid? De term mediageletterdheid staat voor de manier waarop wij omgaan met media. 'Het is niet alleen het vermogen om kritisch met de media om te gaan, maar het gaat er ook om in hoeverre we media gebruiken om te creëren', zegt Segers. In het artikel bespreekt zij 5 mythes.

Mythe 1   De digitale kloof smelt weg

Mythe 2   Ik heb als ouder mijn kind niets meer te leren als het over het internet gaat

Mythe 3   Jongeren vinden privacy onbelangrijk

'Kinderen en jongeren moeten zich bewust zijn van het feit dat alles wat je op het internet zet, daar ook blijft rondhangen. Dat heet je digitale schaduw. Ouders moeten hun kinderen leren dat ze twee keer moeten nadenken voor ze informatie plaatsen over zichzelf maar ook over anderen. Want het kan schadelijker zijn dan ze zich op dat moment kunnen voorstellen.' 

Mythe 4   Jongeren lezen geen kranten meer

Mythe 5   Het is logisch dat oude media verdwijnen als er nieuwe bijkomen

Lees alles bij de bron; destandaard.be 

Ruim een jaar geleden onderzocht de redactie van Ars Technica of foto’s die bij socialenetwerksites gepubliceerd waren eigenlijk nog wel te verwijderen waren. Met name Facebook zag zich toen gedwongen extra maatregelen te nemen. Deze week nam Ars Technica de proef op de som, om te kijken of Facebook woord heeft gehouden.

Ars Technica constateerde dat ze vanaf de servers ook op te vragen zijn, als je de URL maar had bewaard. Het wissen gebeurt dus maar ten dele, critiseerde Ars Technica.

Lees alles bij de bron; automatiseringsgids.nl 

Een nieuwe webcode, HTML5, dreigt privacy-activisten op stang te jagen omdat ze marketeers en adverteerders toelaat veel meer informatie over online webgebruikers te verzamelen dan ooit tevoren mogelijk is geweest.

...de nieuwe code zal nog meer informatie en data op de harde schijf verzamelen terwijl iemand op het net surft.

Dat betekent dat gespecialiseerde bedrijven weken of maandenlang informatie zullen kunnen traceren, van locatie tot blogteksten tot emails en shoppingkarretjes. Het World Wide Web Consortium, dat nieuwe codespecificaties van software-ontwikkelaars coördineert, houdt binnenkort een tweedaagse conferentie omtrent privacy.

Lees alles bij de bron; express.be 

Aanvullende bron is; hetlaatstenieuws.be 

Het is in deze materie bijzonder naïef te geloven dat bedrijven de mogelijkheden niet effectief zullen benutten. In de VS worden adverteerders als Fox, NBC en Walt Disney immers aangeklaagd omdat zij zonder verwittiging gegevens over internetters zouden hebben verzameld via cookies, zelfs wanneer de gebruiker maatregelen had getroffen om dit te voorkomen. 

Nog meer nieuws op; webwereld.nl 

'Gebruikers halen het paard van Troje binnen' Hoewel browsers als Firefox 3.7, Chrome en Internet Explorer 8 gebruik van HTML5 zonder morren toestaan, luiden critici de noodklok. Het probleem van browsers is dat ze allen verschillende privacyinstellingen hanteren, waarbij het onduidelijk is welke instelling je nodig hebt om dataopslag door HTML5 te blokkeren. Het is erg lastig om de data te verwijderen en vaak zijn er meerdere stappen voor nodig. Een browserleverancier als Opera doet hard zijn best om de gebruiker zoveel mogelijk controle te geven over cookies. Helaas kan dit ook te ver gaan, zoals een recent voorbeeld in Rusland zou aantonen. Daar klaagden gebruikers van Opera dat zij bepaalde sociale netwerksites niet meer konden gebruiken.

 

Ouders zijn niet tevreden met de maatregelen die sociale netwerken nemen om jonge gebruikers online te beschermen. Dat is de conclusie van een rapport van de organisatie Common Sense Media. 88 procent van de ouders en 85 procent van de tieners zegt  voorstander te zijn van een wet die online zoekmachines en sociale netwerksites zou verplichten om van de gebruikers expliciete toestemming te vragen vooraleer persoonlijke informatie zou mogen worden gebruikt.

"Vooral geolocalisatie stuit bij vele ouders op bezwaren," aldus het magazine CNet.

Lees alles bij de bronnen; express.be  &  telegraaf.nl

Subcategorieën

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha