Bedrijven hebben veel geld over voor persoonlijke profielen, die handig zijn bij gericht adverteren. Handelaars springen daar op in door cookies te verkopen. Ook in Nederland. De klandizie gaat bestaan uit adverteerders en mediabureaus. Zij regelen de advertentie-inkoop van adverteerders, en willen die willen hun reclame zo gericht mogelijk aanbieden.

Dat wordt ook wel 'targeting' genoemd. In reclamevakblad Adformatie lieten enkele mediabureaus weten ook zelf bezig te zijn met het opzetten van een 'targeting'-database. In Nederland wordt de noodklok geluid door branchevereniging DDMA. Marketeers erkennen dat ze laks zijn geweest met het helder informeren van consumenten en gaan een opt-out optuigen om te voorkomen dat er een wettelijke plicht komt voor 'opt-in' of actieve toestemming door consumenten voor cookiegebruik.

Lees alles bij de bron; webwereld.nl 


Facebook heeft opnieuw enkele spammers aangepakt. Het Canadese affiliatebedrijf MaxBounty is volgens Facebook verantwoordelijk voor diverse scams via de sociale-netwerksite, waarbij het bedrijf zelfs zijn affiliates misleidde.

Aan affiliates werd verteld dat de door MaxBounty bedachte plannen door Facebook waren goedgekeurd, waardoor diverse affiliates pagina's op Facebook maakten met reclame voor gratis iPads en andere gadgets. Om in aanmerking te komen voor de dure cadeaus moesten gegevens worden achtergelaten, wat kan duiden op misbruik van persoonsgegevens.

"Dit is niet de eerste keer en zeker niet de laatste keer dat we spammers aanklagen," zegt Facebook. "We willen de druk constant opvoeren zodat spammers weten dat ze niet gewenst zijn op Facebook en we spam ook niet tolereren."

Lees alles bij de bron; tweakers.net 


Steeds meer nationale privacywaakhonden worden wakker waar het gaat om het afluisteren van wifi-verkeer door de Streetview auto’s. Het gaat om bijvoorbeeld e-mails, e-mailadressen, gebruiksnamen, wachtwoorden, persoonsnamen en telefoonnummers, en zelfs gevoelige gegevens als medische informatie.

Voor dit ‘foutje’ is Google reeds op de vingers getikt door de bevoegde autoriteiten in Duitsland en Zuid-Korea. Nu zijn ook Canada en Spanje tot de conclusie gekomen dat Google de privacywetgeving geschonden heeft.

Lees alles bij de bron; solv.nl


Amerikaanse poltici eisen opheldering over een recent privacylek door Facebook via applicaties. Congresleden Edward Markey (Democraten) en Joe Barton (Republikeinen) hebben Facebook dinsdag verzocht vragen te beantwoorden over recente privacyschendingen die maandag aan het licht kwamen door een verhaal van The Wall Street Journal.

Daaruit blijkt dat een groot deel van de populairste Facebook-apps privégegevens doorsturen naar adverteerders. Het gaat om onder meer user id’s van gebruikers en in sommige gevallen ook van hun vrienden. Onder de tien applicaties die de user id doorstuurt zit ook FarmVille, met meer dan 62 miljoen actieve gebruikers veruit de populairste applicatie. In totaal worden de gegevens naar 25 partijen doorgestuurd.

Lees alles bij de bron; webwereld.nl 

Een artikel over Farmville een van de crime-apps staat op demorgen.be 

De maker van het populaire spelletje 'Farmville' is in Amerika gedagvaard omdat hij persoonsgegevens van meer dan 218 miljoen Facebookers zou hebben doorgespeeld aan reclamebedrijven, wat strijdig is met de algemene voorwaarden van de sociaalnetwerksite.
"Dit is het zoveelste voorbeeld van een online bedrijf dat zich niet aan de regels houdt en zijn beloftes aan het Amerikaanse publiek niet nakomt", zegt Michael Aschenbrener, advocaat van klaagster Nancy Graf uit Minnesota.

En tot slot een stuk op automatiseringsgids.nl  waarin Facebook (voor de zoveelste keer) beterschap beloofd

Facebook gaat maatregelen nemen die moeten voorkomen dat populaire applicaties en spelletjes op de Facebook-site privégegevens van gebruikers doorspelen aan adverteerders en andere bedrijven. Dat is tegen de wens van Facebookgebruikers in en in stijd met Facebooks eigen privacybeleid.

Facebook gaat maatregelen nemen om een einde te maken aan het onbedoeld doorsturen van gebruikersgegevens. Facebook zal er ook voor zorgen dat alle applicaties en spelletjes voldoen aan het privacybeleid.


De tweede internetprovider van Frankrijk, Free, is gisteren begonnen met versturen van de eerste waarschuwingen in het kader va de three strikes wet. Dat vertelde Xavier Niel, oprichter van het moederbedrijf Iliad, gisteren in de Franse krant Les Échos. De provider, met zo’n 25% marktaandeel, zwicht daarmee voor een verordening van de Franse overheid.

lees alles bij de bron; webwereld.nl 


Honderdduizenden Duitsers willen dat hun huizen verwijderd worden uit de Street View-dienst van Google. Dat stelt althans Ilse Aigner, de Duitse minister voor Consumentenbescherming.

De zoekgigant zelf heeft nog geen cijfers vrijgegeven over hoeveel mensen protest hebben aangetekend. Afgelopen vrijdag verstreek de deadline. Google zal binnen enkele dagen de precieze aantallen vrijgeven.

Lees alles bij de bron; telegraaf.nl 

UPDATE;

Op nu.nl van donderdag 21 oktober staat het getal....244.000 volgens Google en hier een artikel van automatiseringsids.nl en het nrc


DDoS'er Anonymous is bezig met een uitgebreid offensief tegen copyrightbeschermers. Zijn laatste slachtoffer is de Britse auteursrechtenwaakhond. Er woedt een ware DDoS-oorlog.

De website van het UK Intellectual Property Office, de Britse auteursrechtenwaakhond, is sinds zaterdag offline en is op moment van schrijven nog steeds onbereikbaar. In de voorgaande weken zijn tientallen anti-piraterijgroepen, copyright-advocaten en pro-auteursrechtengroeperingen lamgelegd door een groep DDoS'ers die opereren onder de naam Operation Payback.

Operation Payback begon met het onbereikbaar maken van de sites van de Motion Picture Association of America (MPAA), de Recording Industry Association of Americs (RIAA) en anti-piraterij bedrijf AiPLex Software. Ook de Portugese branchevereniging voor audiovisuele content, APACOR, is aangepakt.

Lees alles bij de bron; webwereld.nl 


IAB is in Nederland de brancheorganisatie voor de digitale advertising industrie en zij beschouwt re-spawning als illegaal onder de huidige Europese en nationale regels voor gegevensbescherming.

‘Re-spawning’ ofwel het automatisch terugplaatsen van eerder verwijderde cookies is onacceptabel. Cookies zijn kleine stukjes informatie die door de beheerder van een site op de computer van de internetgebruiker worden geplaatst. Gebruikers kunnen deze cookies verwijderen. Met re-spawning worden deze verwijderde cookies weer teruggeplaatst. IAB Nederland veroordeelt deze werkwijze omdat het voorbij gaat aan de wens van de gebruiker die bepaalde cookies niet op zijn computer wil hebben.

Lees alles bij de bron; marketingfacts.nl 

Subcategorieën

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha