De Belgische inlichtingendiensten maken steeds vaker gebruik van bijzondere inlichtingenmethoden om terroristen, extremisten en spionnen op te sporen. Dat blijkt uit het jaarrapport 2018 van het Comité I, dat de inlichtingendiensten controleert. Er is sprake van een stijging van meer dan 25 procent tegenover 2017 en een stijging van meer dan 80 procent tegenover 2013. 

Het gaat bijvoorbeeld om het afluisteren van telefoongesprekken, het inkijken van mails, het openen van brieven, het plaatsen van camera's of het doorzoeken van huizen. In 2017 waren dat er 1923, in 2013 1387. De toename is vooral te zien bij de Staatsveiligheid. Vorig jaar vroeg de dienst bijvoorbeeld 6482 keer (gemiddeld 19 keer per dag) aan telecomoperatoren wie er gebruik maakte van een bepaalde telefoon of computer. 

Alles bij de bron; VRT


 

Onder druk van toezichthouders is de ‘reclamecookie’ op zijn retour, maar dat betekent niet dat gebruikers van Gmail, YouTube en online nieuwsmedia voortaan anoniemer kunnen surfen. Je sporen op internet blijven handelswaar...

...De cookie speelt een cruciale rol bij de verkoop van online advertentieruimte. En daarmee in het voorbestaan van veel digitale publicaties die proberen te leven van reclame-inkomsten. Een steeds groter deel van de online advertentieruimte wordt automatisch geveild op tientallen gespecialiseerde veilingen (‘ad exchanges’). Direct bij aankomst van elke nieuwe bezoeker geeft de website een seintje aan alle aangesloten veilingplatformen. Deze melding gaat vergezeld van informatie waarmee eveneens op de platformen aangesloten adverteerders de hoogte van hun bod kunnen bepalen. Een belangrijk deel van deze informatie betreft de bezoeker: welke websites bezocht die eerder, en welke informatie bekeek hij daar?

Voorstanders van de veiling – waaronder website-eigenaren, adverteerders en uitbaters van de benodigde ‘ad tech’- technologie – wijzen erop dat de cookies geen namen, IP-adressen of andere direct naar de internetgebruiker verwijzende data bevatten. Uit onderzoek blijkt echter dat er een uitgebreide en zeer ondoorzichtige handel is in deze codes vol persoonlijke keuzes, en dat ze uiteindelijk wel degelijk op individuele internetgebruikers te herleiden zijn. Daarom proberen Nederlandse en Europese privacywaakhonden het gebruik al langer aan banden te leggen.

Alles bij de bron; NRC


 

Bankgegevens van zo'n 29.000 Facebook-werknemers zijn gestolen toen een dief harde schijven uit een auto van een werknemer had ontvreemd. Het duurde zeker drie weken voor Facebook de diefstal aan de slachtoffers meldde.

De data werd gestolen nadat een werknemer van de salarisafdeling harde schijven in zijn auto had gelegd. Die schijven waren niet versleuteld, maar het was volgens Facebook ook niet de bedoeling dat schijven op die manier worden meegenomen van kantoor. De diefstal vond plaats op 17 november, en Facebook begon op 20 november een forensisch onderzoek. Daaruit bleek op 29 november dat er werknemersinformatie op de schijven stond. Facebook lichtte die medewerkers vrijdag pas in. Volgens Facebook bevatte de harde schijven geen data van gebruikers van het sociale netwerk.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Justitie heeft door een fout jarenlang veel meer vertrouwelijke telefoongesprekken tussen advocaten en cliënten opgenomen dan eerder werd gedacht. De onderzoekscommissie die de kwestie heeft onderzocht, vermoedt dat het gaat om ongeveer 25.000 gesprekken, schrijft minister Sander Dekker (Rechtsbescherming) vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer. Door programmeerfouten werkte de nummerherkenning, die telefoonnummers zou moeten filteren, echter niet goed.

Het gaat om telefoongesprekken die gedetineerden vanuit de cel met een advocaat voeren. Gesprekken tussen advocaten en hun cliënten zijn per definitie vertrouwelijk. 

De commissie komt tot een schatting van 25.000 telefoongesprekken tussen gedetineerden en advocaten sinds 2013, het jaar vanaf wanneer de telefoondienst gesprekken zou moeten filteren. Op basis van verdere berekeningen schat de commissie dat justitie 75 gesprekken heeft beluisterd en dat 200 gesprekken met de politie zijn gedeeld, terwijl ook dat vanwege de vertrouwelijkheid niet de bedoeling is.

Voor het huidige telefoonsysteem met filter in 2013 in werking trad, werden gesprekken van gedetineerden standaard opgenomen. In het begin van dat jaar beloofde toenmalig staatssecretaris Fred Teeven (Veiligheid en Justitie) daar verandering in te brengen, waarna het filter sinds oktober 2013 wordt toegepast.

Alles bij de bron; NU


 

Een Duitse telecomprovider moet een boete van 9,55 miljoen euro betalen. De Duitse privacytoezichthouder BfDI heeft de boete opgelegd, omdat de telefonische helpdesk slecht beveiligd was. Door gebrekkige maatregelen konden kwaadwillenden eenvoudig aan persoonsgegevens van klanten komen.

Mensen die de klantenservice belden, hoefden alleen maar de naam en geboortedatum van een klant op te geven om meer persoonlijke informatie in handen te krijgen. Dat is in strijd met de GDPR, de Europese privacywet. Die vereist dat bedrijven voldoende maatregelen nemen om data te beveiligen. 

De slechte beveiliging maakt het voor kwaadwillenden mogelijk om de klantenservice te misbruiken voor eigen gewin. Deze techniek wordt ook wel social engineering of social hacking genoemd, omdat de menselijke schakel in het proces 'gehackt' wordt om informatie te winnen.

Alles bij de bron; NU


 

Facebook zal geen backdoor toevoegen waardoor overheden toegang tot versleutelde berichten kunnen krijgen, zo heeft de social netwerksite op een verzoek van de Amerikaanse, Australische en Britse autoriteiten laten weten. De landen vroegen Facebook afgelopen oktober in een open brief om geen end-to-end-encryptie voor de verschillende berichtendiensten uit te rollen...

...Facebook heeft nu een reactie gegeven. Daarin laat het techbedrijf weten dat experts herhaaldelijk hebben bewezen dat het verzwakken van een versleuteld systeem voor alle gebruikers gevolgen heeft. "De 'backdoor' toegang die jullie voor justitie eisen zou een geschenk voor criminelen, hackers en repressieve regimes zijn, waardoor ze een manier krijgen om onze systemen binnen te dringen en iedereen op ons platform echt gevaar te laten lopen. Het is gewoon onmogelijk om een backdoor voor één doel te ontwikkelen en niet te verwachten dat anderen er gebruik van zullen maken", aldus Facebook. De sociale netwerksite zegt verder dat het justitie wil helpen, zolang het rechtsgeldig is en het niet de veiligheid van gebruikers ondermijnt (pdf).

Alles bij de bron; Security


 

Wereldwijd zijn in 2019 meer dan 4 miljard persoonlijke gegevens gelekt. Statistisch gezien betekent dat één op de twee personen het slachtoffer werd van cybercriminaliteit. Dat blijkt uit een groot beveiligingsrapport van SecureLink.

De onderzoekers stelden vast dat cybercriminelen stilaan een kantoorjob hebben. De aanvallen gebeuren voornamelijk tussen 9 en 5 uur ...

Bron; BelangvLimburg


 

 

 

 

De gegevens van Belgische en Nederlandse klanten die een paar jaar geleden online speelgoed kochten, worden door een hacker te koop aangeboden op het internet.

Het gaat om persoonlijke gegevens en bepaalde aankopen van mensen. De overgrote meerderheid van de producten werden gekocht bij een lokale Nederlandse ondernemer via onder meer webwinkel Bol.com. Het bestand met klantengegevens wordt aangeboden op een gespecialiseerd hackersforum op het internet, waar de oplichter beweert een 'bol.com-database' te hebben. 

Na intern onderzoek bij de webshop zelf blijkt dat het datalek zit bij partner Toppie Speelgoed. Wie rechtstreeks bij Toppie Speelgoed kocht, duikt ook met e-mailadres en telefoonnummer op in de lijst, als dat bij de aankoop werd achtergelaten. Wie via Bol.com een product kocht, enkel met naam en afleveradres. Dat komt omdat Bol.com slechts beperkte gegevens naar externe partners stuurt.

In het bestand kan je zien wat mensen gekocht hebben, wat hun voor- en achternaam is en soms ook wat de aankoop kost. Daarnaast zijn ook bezorggegevens beschikbaar. Ook zie je welke betalingswijze mensen hebben gekozen, zoals een kredietkaart of bancontact. Volgens Bol.com is de impact van het lek voor haar klanten beperkt omdat de hele dataset geen paswoorden, accounts, e-mailadressen en geen bankrekeningnummers bevat van Bol.com-klanten. 

Alles bij de bron; VRT


 

Subcategorieën

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha