Via een account van een UWV-werkgever zijn tussen 16 en 30 april ruim 117.000 unieke cv’s gedownload. Volgens Computable-expert René Veldwijk toont het incident aan dat UWV veel te naïef is rondom de online-verwerking van persoonsgegevens. ‘Anno 2019 zet je niet op deze manier persoonsgegevens online om vraag en aanbod bij elkaar te krijgen.’

In een artikel in Trouw meldt hij dat de gemiddelde datingsite persoonsgegevens beter afschermt dan Werk.nl van UWV. Hij doelt op de uitgebreide persoonsgegevens die sollicitanten beschikbaar stellen, zoals naam, telefoonnummer en huisnummer. 

Veldwijk ziet dat meer partijen bezig zijn om met eigen ai-engines grote databestanden leeg te trekken en data te analyseren. Bijvoorbeeld omdat de eigen software voor matchmaking van UWV niet goed zou werken. Die ai-engines zijn overigens vaak in strijd met de wet, omdat gebruikers geen nadrukkelijke toestemming hebben gegeven om hun data af te staan met dat doel.

Alles bij de bron; Computable


 

Met de komst van slimme speakers en schermen leeft ook het idee dat bedrijven als Google constant meeluisteren of meekijken naar wat je nou aan het doen bent in huis. Zo’n horrorscenario heeft al plaatsgevonden in de Verenigde Staten: een Google Home Mini nam alles op dat in huis werd besproken, waardoor Google snel moest schakelen. 

Wanneer de microfoon wel aanstaat en je een stemcommando geeft, dan wordt die opgenomen en naar de Google-servers gestuurd. Deze commando’s kun je terugluisteren en zelfs verwijderen. Google gebruikt de opnames voor twee dingen: het verbeteren van de dienst en het weergeven van relevante advertenties. Maar ondertussen wordt er natuurlijk gekeken naar nog veel meer data, data die Google haalt uit verschillende producten, zoals YouTube, je locatie en je agenda.

Gelukkig kun je daar als gebruiker ook zelf wat aan doen; zo is het mogelijk de microfoon uit te schakelen of een camera af te schermen. Op de pagina Activiteitenopties (hiervoor moet je inloggen met je Google-profiel) kun je precies zien wat Google opslaat. Ook stel je hier in wat voortaan niet opgeslagen mag worden en kun je je data verwijderen. 

Alles bij de bron; CompTotaal


 

Er is dringend behoefte aan overheidsregulering om de privacy van internetgebruikers te beschermen. Dat zegt Apple-CEO Tim Cook in een interview en het is niet de eerste keer dat hij voor dergelijke regelgeving pleit. Eerder noemde hij de dataverzameling door commerciële bedrijven al ,,spionage’’. 

In tegenstelling tot Google en Facebook draait het bij Apple niet om de verkoop van advertenties, zegt Cook. ,,Jullie zijn ons product niet. Onze producten zijn iPhones en iPads’’, verduidelijkt de Apple-baas. ,,We koesteren jouw data. We willen jullie helpen om jullie data privé en veilig te houden. We staan aan jullie kant.’’ Zo heeft Apple functies geïnstalleerd om de privacy van consumenten tijdens het surfen te beschermen.

De Apple-baas erkent dat er in de iTunes Store apps verkocht worden die juist die aan de dataverzameling doen waartegen hij zo gekant is. 

Alles bij de bron; AD


 

De cv's van 117.000 mensen zijn onrechtmatig gedownload nadat een onbekend persoon toegang heeft gekregen tot een werkgeversaccount bij het UWV. Dat meldt de uitkeringsorganisatie vrijdag op zijn website.

Via het account hadden onbevoegde personen toegang tot cv's van personen die ingeschreven staan bij werk.nl. Het account is na de ontdekking van het lek meteen geblokkeerd.

De personen van wie een cv is gedownload, worden door het UWV ingelicht over het lek en gewaarschuwd voor spam en phishingberichten.

Alles bij de bron; NU


 

Google introduceert binnenkort een nieuwe functie voor gebruikers waarmee ze automatisch hun persoonlijke data kunnen laten verwijderen. Het gaat dan om je locatiegeschiedenis en de web- en appactiviteiten die je onder de instellingen van je Google-profiel vindt. Je kunt de data na drie of achttien maanden laten wissen en instellen dat dit elke drie of achttien maanden moet gebeuren. Vorig jaar kwam Google in de problemen toen bleek dat je nog steeds werd gevolgd, ondanks het feit dat je je locatie uit had staan.

Om ervoor te zorgen dat je locatie helemaal niet gedeeld wordt, dien je locatiegeschiedenis en web- en appactiviteiten helemaal uit te schakelen in je Google-profiel (klik daarvoor hier). Binnen nu en een paar weken wordt de feature naar iedereen uitgerold, waardoor je dus gemakkelijker je persoonlijke data kunt verwijderen. 

Alles bij de bron; SmartHomeMagazine


 

Onderzoekers van de Consumentenbond zochten in maart en april op onderwerpen binnen de categorieën geloof, jeugd, medisch en geaardheid. Via zoekvragen over onder meer depressie, verslaving, seksuele geaardheid en kanker kwamen zij op 106 websites.

Bijna de helft (48%) van die sites plaatste bij bezoek direct, dus zonder toestemming van de bezoeker, een of meer advertentiecookies, bijna altijd van Google. Websites als CIP.nl, Refoweb.nl en scholieren.com plaatsten er zelfs tientallen. Ouders.nl maakte het helemaal bont en plaatste maar liefst 37 cookies.

Ook een flink aantal instellingen voor geestelijke gezondheidszorg viel op. Onder andere ggzdrenthe.nl, connection-sggz.nl, parnassiagroep.nl en lentis.nl volgden ongevraagd het surfgedrag van hun bezoekers en speelden deze informatie door naar Google. 

Olof King, directeur belangenbehartiging Consumentenbond: ‘De privacywet AVG is nu een jaar van kracht en het is zorgwekkend hoe slecht de wet wordt nageleefd. Google verrijkt jouw profiel met deze informatie en het is volstrekt onduidelijk wat er daarna mee gebeurt. Dat juist dit soort sites – met potentieel zeer gevoelige informatie – zo slordig met je gegevens omspringen, is dan ook ronduit schokkend. De Autoriteit Persoonsgegevens moet ingrijpen.'

In een reactie laat de Autoriteit Persoonsgegevens weten op korte termijn zelf een onderzoek te starten naar de naleving van privacyregels op websites.

Alles bij de bron; ConsBond


 

Qmusic start op 6 mei met een nieuwe reeks van een wel heel bijzonder spel. Hierin gaat het radiostation op zoek naar 'De Uitverkorene': een Nederlander die door een privédetective op basis van een goede daad is geselecteerd en wordt gevolgd. 

"Een privédetective is het land ingegaan om drie uitverkorenen uit te kiezen die een kleine goede daad hebben verricht", vertelt Qmusic-dj Domien Verschuuren. De privédetective verzamelt informatie over de betreffende personen. Dagelijks krijgen luisteraars hints, zo worden aanwijzingen gegeven over zijn of haar hobby's, uiterlijk en beroep. Ook details over het soort huis(nummer) worden op de landelijke radio losgelaten.

Ook recherchebureau InterPI – Strongwood, die voor dit spel met Qmusic samenwerkt, laat weten dat alles wat in het spel gebeurt wettelijk is toegestaan, vertelt Nico van den Dries aan Editie NL.

Hij benadrukt dat het recherchebureau zich keurig aan de regels houdt. "Je mag willekeurige personen gewoon observeren in het publieke. Het gebeurt wel vaker, bijvoorbeeld in stalkingszaken."

Alles bij de bron; RTL


 

De algoritmen van sociale media zouden gebruikers gevangen houden in de bubbel van hun eigen gelijk, met polarisatie tot gevolg. Dat lijkt volgens recent onderzoek nogal overdreven...

...De term filterbubbel werd gemunt door internetactivist Eli Pariser, in zijn boek uit 2011. Het door hem geschetste beeld duikt nog altijd op in verhalen over de groeiende macht van sociale media. Zeker nu personalisatie alledaagser is geworden. 

Zulke ontwikkelingen zouden een gevaar vormen voor onze persoonlijke ontwikkeling en zouden leiden tot meer polarisatie in de samenleving. De High Level Group on Media Freedom and Pluralism van de Europese Commissie noemde ‘geautomatiseerde filtermechanismen’ enige jaren geleden zelfs een potentieel gevaar voor de democratie. Het is het beeld van de internetgebruiker als weerloze speelbal van algoritmen, overgeleverd aan wat die sociale media hem voorschotelen. 

Maar is het ook waar? Drijven de algoritmen van Google, Facebook, Twitter en consorten ons als makke schapen steeds nauwere bubbels in, waardoor we alleen nog maar ons eigen gelijk bevestigd zien? De afgelopen jaren besloten onderzoekers wereldwijd dat uit te zoeken...

...Dat het nu wel meevalt met de filterbubbel, garandeert bovendien niet dat dit zo blijft, benadrukt Sanne Kruikemeier. Platformen kunnen hun algoritmen wijzigen, het mediagebruik verandert. ‘We zien nu bijvoorbeeld dat jongeren zwaarder leunen op internet en sociale media als bron voor nieuws’, zegt ze.

Het kritisch volgen van ontwikkelingen op het gebied van personalisatie-algoritmen en investeren in mediawijsheid blijft volgens haar van belang. Maar, concludeert ze, ‘we moeten oppassen met het idee dat algoritmen burgers tot passieve, weerloze slachtoffers maken. Dat is niet zo. De burger is niet weerloos tegen filterbubbels.’

Alles bij de bron; Volkskrant


 

Subcategorieën

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha