45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Internet en Telecom

Google laat je binnenkort automatisch je persoonlijke data wissen

Google introduceert binnenkort een nieuwe functie voor gebruikers waarmee ze automatisch hun persoonlijke data kunnen laten verwijderen. Het gaat dan om je locatiegeschiedenis en de web- en appactiviteiten die je onder de instellingen van je Google-profiel vindt. Je kunt de data na drie of achttien maanden laten wissen en instellen dat dit elke drie of achttien maanden moet gebeuren. Vorig jaar kwam Google in de problemen toen bleek dat je nog steeds werd gevolgd, ondanks het feit dat je je locatie uit had staan.

Om ervoor te zorgen dat je locatie helemaal niet gedeeld wordt, dien je locatiegeschiedenis en web- en appactiviteiten helemaal uit te schakelen in je Google-profiel (klik daarvoor hier). Binnen nu en een paar weken wordt de feature naar iedereen uitgerold, waardoor je dus gemakkelijker je persoonlijke data kunt verwijderen. 

Alles bij de bron; SmartHomeMagazine


 

Persoonlijke informatie niet veilig bij sites over geloof, ziekte en geaardheid

Onderzoekers van de Consumentenbond zochten in maart en april op onderwerpen binnen de categorieën geloof, jeugd, medisch en geaardheid. Via zoekvragen over onder meer depressie, verslaving, seksuele geaardheid en kanker kwamen zij op 106 websites.

Bijna de helft (48%) van die sites plaatste bij bezoek direct, dus zonder toestemming van de bezoeker, een of meer advertentiecookies, bijna altijd van Google. Websites als CIP.nl, Refoweb.nl en scholieren.com plaatsten er zelfs tientallen. Ouders.nl maakte het helemaal bont en plaatste maar liefst 37 cookies.

Ook een flink aantal instellingen voor geestelijke gezondheidszorg viel op. Onder andere ggzdrenthe.nl, connection-sggz.nl, parnassiagroep.nl en lentis.nl volgden ongevraagd het surfgedrag van hun bezoekers en speelden deze informatie door naar Google. 

Olof King, directeur belangenbehartiging Consumentenbond: ‘De privacywet AVG is nu een jaar van kracht en het is zorgwekkend hoe slecht de wet wordt nageleefd. Google verrijkt jouw profiel met deze informatie en het is volstrekt onduidelijk wat er daarna mee gebeurt. Dat juist dit soort sites – met potentieel zeer gevoelige informatie – zo slordig met je gegevens omspringen, is dan ook ronduit schokkend. De Autoriteit Persoonsgegevens moet ingrijpen.'

In een reactie laat de Autoriteit Persoonsgegevens weten op korte termijn zelf een onderzoek te starten naar de naleving van privacyregels op websites.

Alles bij de bron; ConsBond


 

Kandidaat zonder dat je het weet: is een radiospel 'de uitverkorene' een inbreuk op de privacy?

Qmusic start op 6 mei met een nieuwe reeks van een wel heel bijzonder spel. Hierin gaat het radiostation op zoek naar 'De Uitverkorene': een Nederlander die door een privédetective op basis van een goede daad is geselecteerd en wordt gevolgd. 

"Een privédetective is het land ingegaan om drie uitverkorenen uit te kiezen die een kleine goede daad hebben verricht", vertelt Qmusic-dj Domien Verschuuren. De privédetective verzamelt informatie over de betreffende personen. Dagelijks krijgen luisteraars hints, zo worden aanwijzingen gegeven over zijn of haar hobby's, uiterlijk en beroep. Ook details over het soort huis(nummer) worden op de landelijke radio losgelaten.

Ook recherchebureau InterPI – Strongwood, die voor dit spel met Qmusic samenwerkt, laat weten dat alles wat in het spel gebeurt wettelijk is toegestaan, vertelt Nico van den Dries aan Editie NL.

Hij benadrukt dat het recherchebureau zich keurig aan de regels houdt. "Je mag willekeurige personen gewoon observeren in het publieke. Het gebeurt wel vaker, bijvoorbeeld in stalkingszaken."

Alles bij de bron; RTL


 

Die filterbubbel waar je in zou zitten, bevat nu nog wel wat gaten -Long Read-

De algoritmen van sociale media zouden gebruikers gevangen houden in de bubbel van hun eigen gelijk, met polarisatie tot gevolg. Dat lijkt volgens recent onderzoek nogal overdreven...

...De term filterbubbel werd gemunt door internetactivist Eli Pariser, in zijn boek uit 2011. Het door hem geschetste beeld duikt nog altijd op in verhalen over de groeiende macht van sociale media. Zeker nu personalisatie alledaagser is geworden. 

Zulke ontwikkelingen zouden een gevaar vormen voor onze persoonlijke ontwikkeling en zouden leiden tot meer polarisatie in de samenleving. De High Level Group on Media Freedom and Pluralism van de Europese Commissie noemde ‘geautomatiseerde filtermechanismen’ enige jaren geleden zelfs een potentieel gevaar voor de democratie. Het is het beeld van de internetgebruiker als weerloze speelbal van algoritmen, overgeleverd aan wat die sociale media hem voorschotelen. 

Maar is het ook waar? Drijven de algoritmen van Google, Facebook, Twitter en consorten ons als makke schapen steeds nauwere bubbels in, waardoor we alleen nog maar ons eigen gelijk bevestigd zien? De afgelopen jaren besloten onderzoekers wereldwijd dat uit te zoeken...

...Dat het nu wel meevalt met de filterbubbel, garandeert bovendien niet dat dit zo blijft, benadrukt Sanne Kruikemeier. Platformen kunnen hun algoritmen wijzigen, het mediagebruik verandert. ‘We zien nu bijvoorbeeld dat jongeren zwaarder leunen op internet en sociale media als bron voor nieuws’, zegt ze.

Het kritisch volgen van ontwikkelingen op het gebied van personalisatie-algoritmen en investeren in mediawijsheid blijft volgens haar van belang. Maar, concludeert ze, ‘we moeten oppassen met het idee dat algoritmen burgers tot passieve, weerloze slachtoffers maken. Dat is niet zo. De burger is niet weerloos tegen filterbubbels.’

Alles bij de bron; Volkskrant


 

Facebook verwacht privacyboete van 3 tot 5 miljard dollar van FTC

Facebook heeft drie miljard dollar opzij gezet omdat het verwacht een hoge boete te krijgen van de Amerikaanse Federal Trade Commission. Het sociale netwerk onderhandelt nog met de waakhond over een schikking, maar verwacht drie tot vijf miljard dollar te moeten betalen zo blijkt uit de kwartaalcijfers van het bedrijf.

Daarin staat dat het bedrijf drie miljard dollar opzij heeft gezet vanwege het onderzoek dat de FTC doet naar de omgang met data van gebruikers. Een specifieke zaak wordt niet genoemd, maar waarschijnlijk gaat het om het Cambridge Anaytica-schandaal.

Verder maakt Facebook in zijn kwartaalcijfers bekend dat het aantal dagelijks actieve gebruikers is gestegen. In maart waren dat er 1,56 miljard, een stijging van 8 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Ook het aantal maandelijks actieve gebruikers steeg met 8 procent, naar 2,38 miljard.

Inkomsten uit advertenties zijn verreweg de grootste inkomstenbron van Facebook. Het aandeel dat mobiele advertenties daarin hebben blijft verder stijgen. Dat is nu 93 procent, ten opzichte van 91 procent een jaar geleden.

Alles bij de bron; Tweakers


 

NSA heeft massale opslag van metadata telefoongesprekken tijdelijk stopgezet

De Amerikaanse inlichtingendienst NSA heeft de massale opslag van gegevens over telefoongesprekken en sms'jes tijdelijk stopgezet. Het spionageprogramma zou een 'logistiek hoofdpijndossier' zijn geworden.

De leiding van de NSA ziet het programma niet meer zitten en raadt aan om ermee te stoppen, omdat het te weinig bruikbare data oplevert en omdat de opslag en het doorzoeken van al die gegevens lastig zou zijn. Het gaat vooral om telefoongegevens van Amerikanen.

De inlichtingendienst heeft afgelopen jaren in het openbaar beweerd dat de massale opslag van telefoongegevens noodzakelijk is voor de veiligheid, maar nu lijkt het erop dat veel mensen binnen de NSA daarover anders zijn gaan denken. Het is onbekend waardoor dat is gebeurd. De NSA slaat gegevens over telefoontjes op sinds de jaren na de aanslag in New York in 2001. Na 9/11 kregen de inlichtingendiensten veel meer bevoegdheden om af te luisteren.

De beslissing moet dit jaar nog vallen. Het programma voor het opslaan van telefoongegevens vervalt als het Amerikaanse Congres in december het niet heeft verlengd. Het opslaan van andere metadata stopte al eind 2015.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Wie is er gek genoeg om Facebooks spraakassistent te willen?

Facebook werkt al aan zijn derde virtuele assistent. Het bedrijf geeft jaarlijks een slordige 7,5 miljard euro uit aan R&D. Dus het is onvermijdelijk dat Facebook met een krachtige virtuele assistent op de proppen gaat komen. En het is ook te verwachten dat je die gaat aantreffen in je organisatie, achter de firewall, van de apparaten van werknemers tot aan hun huiskamer toe. Maar is dat verstandig?

Het lijkt alsof er iedere maand wel een Facebook-schandaal is om het vertrouwen van gebruikers in het bedrijf te ondermijnen. Deze maand was er weer eens een schokkende: Facebook vroeg de wachtwoorden van e-mailaccounts op van nieuwe gebruikers die zich registreerden en gebruikte die om de e-mailcontacten van die gebruiker op te slurpen zonder diens toestemming.

We kunnen niet weten wat Facebooks intentie was, maar of het gaat om incompetentie of kwade bedoelingen, we kunnen niet anders dan concluderen dat Facebook onbetrouwbaar is. Zelfs als je Facebook het voordeel van de twijfel gunt, negeert in het beste geval het bedrijf de minimale standaardpraktijken om data te beschermen en wachtwoorden op te vragen...

...een slim apparaten dat je koopt bij Google, Amazon en Facebook is een black box en heeft geen tussenliggende organisatie die kijkt of de sensor wordt misbruikt. Het is lastig om te zien wanneer en onder welke omstandigheden de geïntegreerde microfoon wordt geactiveerd, wat er precies gebeurt met de opnames en hoe data wordt verwerkt.

En we hebben het nog niet eens over de stand van zaken vandaag de dag, maar denk ook aan morgen. Over tien jaar zouden bedrijven als Facebook wereldwijd miljoenen microfoons activeren en de gesprekken die ze oppikken verwerken in een relevante privacyvernietigende mega-database van informatie.

De revolutie van persoonlijke spraakinterfaces komt eraan en dat zorgt voor microfoons overal om je heen. Dat is reden genoeg om Facebooks participatie in deze revolutie te verwerpen - vooral gezien de voortdurende privacyschendingen die in het beste geval incompetent en in het slechtste geval kwaadaardig of zelfs crimineel zijn. Facebook is simpelweg niet te vertrouwen.

Alles bij de bron; CompWorld


 

Zo schakel je gepersonaliseerde advertenties uit

Op sociale netwerken krijg je tegenwoordig advertenties te zien die passen bij je activiteit en voorkeuren. De een is daar blij mee, anderen vinden het een onprettig idee dat een sociaal netwerk ‘meegluurt’ in wat zij doen.

Nu zijn advertenties onvermijdelijk, maar je kunt wel zorgen dat ze niet meer worden gebaseerd op jouw activiteit. Elk sociaal netwerk heeft die mogelijkheid; wij laten je zien hoe je daar gebruik van maakt.

Alles bij de bron; CompTotaal