Vinted heeft verschillende aspecten van de AVG overtreden. Dat concludeert de SDPI, de privacytoezichthouder in Vinted-thuisland Litouwen. De toezichthouder begon een onderzoek naar het kledingplatform na privacyklachten uit verschillende EU-landen.
De privacytoezichthouder stelt onder meer dat het platform niet transparant genoeg is naar gebruikers over de verwerking van hun persoonsgegevens. Daarnaast doet het bedrijf aan 'shadowbanning', waarbij gebruikers zonder kennisgeving worden uitgesloten van het platform.
De manier waarop dergelijke shadowbans worden toegepast, is volgens de SDPI onwettig. Het belemmert gebruikers bijvoorbeeld bij het gebruikmaken van hun privacyrechten onder de AVG.
Ook vraagt Vinted ten onrechte om specifieke redenen wanneer gebruikers verzoeken voor het verwijderen van hun persoonsgegevens indienden bij het platform. Als dergelijke verzoeken worden geweigerd, geeft het platform daar ook onvoldoende uitleg voor.
De SDPI heeft besloten het kledingplatform hierom een boete van 2,385 miljoen euro op te leggen. Vinted gaat in beroep tegen het besluit.
Alles bij de bron; Tweakers
In 2023 kwam de toeslagenaffaire in een nieuwe fase met de verhoren van de parlementaire enquêtecommissie Fraudebeleid en Dienstverlening. Tegelijk werd pijnlijk duidelijk dat er nog bitter weinig veranderd is.
...in 2023 bleek dat verschillende overheidsorganisaties gewoon doorgingen met het gebruik van ondoordachte algoritmes. Enkele voorbeelden:
De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) gebruikte voor het opsporen van fraude met studiebeurzen een algoritme dat zonder enige onderbouwing discriminatoir van aard was.
Het UWV gebruikte illegaal een algoritme om fraude met WW-uitkeringen op te sporen.
Enkele gemeenten gebruikten tegen beter weten in op onrechtmatige wijze de ‘fraudescorekaart’.
Er zijn vragen over de inzet van gezichtsherkenning door de politie en over het functioneren van het Team Openbare Orde Inlichtingen (TOOI) van de politie.
Aleid Wolfsen, voorzitter AP: “Dit is hoogstwaarschijnlijk nog maar het topje van de ijsberg. De datahonger van de overheid lijkt nog nauwelijks ingedamd."
Alles bij de bron; Durtch-IT-Channel
Bunq-bank heeft een kort geding aangespannen tegen NRC Handelsblad dat berichtte over medewerkers van de bank die zonder beletsel stiekem kunnen gluren op de rekeningen van klanten.
In het stuk wordt ingegaan op de privacy van zowel klanten als medewerkers van Bunq. Wie bij Bunq werkt kan zonder problemen de rekeningen inzien die er lopen, ook van collega’s.
In een brief aan NRC neem media-advocaat Christiaan Alberdingk Thijm alle ruimte om de ‘kwaadaardige bedoelingen’ van NRC te benoemen, maar in de sommatie komt het uiteindelijk neer op twee punten.
Een eerste is dat NRC de 'feitelijke onjuistheden' verwijdert en aangehaalde teksten uit de Slack-discussie verwijdert. Deze is vertrouwelijk volgens Bunq en ‘buiten de juiste context gepubliceerd’. Daarnaast wil Bunq dat de namen van medewerkers die deelnamen aan een interne Slack-discussie uit het stuk worden gehaald, omdat hun privacy daarmee is geschonden.
NRC heeft aan deze eis inmiddels gevolg gegeven. Volgens adjunct-hoofdredacteur Melle Garschagen gaat het overigens niet om namen van medewerkers, maar om gebruikersnamen op Slack.
Alles bij de bron; Adformatie
Datingapp Grindr moet een boete van omgerekend 5,7 miljoen euro betalen omdat het gegevens van gebruikers met advertentiebedrijven deelde, wat in strijd met de AVG gebeurde.
Grindr kreeg de boete door de Noorse privacytoezichthouder opgelegd omdat het van juli 2018 tot en met april 2020 locatiegegevens, ip-adressen, advertentie-ID, geslacht en leeftijd van gebruikers voor advertentiedoeleinden met meerdere derde partijen deelde, zonder dat het hiervoor een gerechtvaardigd belang had.
De dating-app ging vorig jaar tegen de boete in beroep, maar zonder succes. Een commissie van beroep oordeelde dat de toestemming die gebruikers gaven voor het verzamelen en delen van hun gegevens niet vrijwillig, specifiek of geïnformeerd was. Grindr tekende daarop beroep aan bij een Noorse rechtbank, maar wederom zonder succes.
"De regering werkt aan het onderzoeken van een verbod op surveillance-gebaseerde marketing. De Grindr-zaak laat zien hoe belangrijk het is om structurele veranderingen door te voeren tegen een industrie die leeft van de commerciële surveillance van mensen", zegt Lise Blyverke van de Noorse consumentenbond.
Alles bij de bron; Security
Bij de ransomware-aanval op de Belgische afvalverwerker Limburg.net zijn in totaal de gegevens van zo'n 293.000 klanten gestolen, waaronder hun rijksregisternummer, de Belgische tegenhanger van het burgerservicenummer. Dat heeft het bedrijf in een update over het incident bekendgemaakt.
In eerste instantie werd nog over 279.000 slachtoffers gesproken, maar uit verder onderzoek blijkt dat er ook data uit andere jaren is gestolen.
Eind juni werd het onderzoek naar de aanval afgerond en werd er meer duidelijk over de totale omvang van de gegevensdiefstal.
"Naast voornoemde gegevens, blijkt nu dat er ook bankrekeningnummers en rijksregisternummers uit andere jaren gestolen werden. In totaal gaat het om 292.734 personen. Alle betrokken personen worden persoonlijk verwittigd via brief. Personen die geen brief ontvangen zijn niet getroffen", aldus Limburg.net.
De criminelen achter de aanval wisten toegang te krijgen tot een RDP-server van de organisatie. "Nadat multifactorauthenticatie (MFA, meervoudige verificatie van de gebruiker) in eerste instantie de aanval kon weren, vonden de hackers een weg naar binnen via een andere toegangspoort waar geen MFA van toepassing op was.", aldus de afvalverwerker. Die voegt toe dat er bewust is besloten geen losgeld te betalen.
Alles bij de bron; Security
Ticketmaster is begonnen met het versturen van waarschuwingen naar klanten dat hun persoonlijke gegevens zijn gestolen. Eind mei claimden criminelen op internet dat ze de gegevens van 560 miljoen Ticketmaster-klanten hadden gestolen.
Het zou gaan om 1,3 terabyte aan namen, adresgegevens, telefoonnummers, bestelgegevens en gedeeltelijke creditcardgegevens die voor 500.000 dollar te koop werden aangeboden.
Ticketmaster kwam niet met een publieke waarschuwing, maar liet wel aan de Amerikaanse beurswaakhond SEC weten dat er was ingebroken op een 'third-party cloudomgeving' en dat daarbij bedrijfsgegevens en persoonlijke informatie waren gestolen.
Bijna een maand na de SEC-melding heeft Ticketmaster nu verschillende procureurs-generaal van Amerikaanse staten ingelicht dat het klanten middels een brief gaat informeren. Daarin stelt het bedrijf dat aanvallers tussen 2 april en 18 mei toegang tot de third-party cloudomgeving hadden en daarbij persoonlijke informatie hebben gestolen. Om welke informatie het precies gaat laat de brief niet weten.
In het geval van meldingen aan de procureur-generaal van de Amerikaanse staat Maine melden bedrijven in het geval van datalekken vaak ook het aantal getroffen personen, maar in dit geval wordt er alleen gemeld dat het om meer dan duizend mensen gaat.
Alles bij de bron; Security
Vraag 1
Ontvangt u signalen dat beeldmateriaal van mensen met een beperking onterecht wordt afgeschermd en verwijderd van Facebook?
Antwoord 1
In algemene zin merk ik dat de moderatiekeuzes van grote platforms kunnen leiden tot gefronste wenkbrauwen in de samenleving. Content zou onterecht verwijderd worden, of juist onterecht worden gehandhaafd. Ook is er discussie over of platforms bepaalde inhoud minder zichtbaar maken in hun netwerk. Over het door u genoemde geval heb ik geen signalen ontvangen. Laat ik heel helder zijn: discriminatie door grote platformbedrijven wordt niet geaccepteerd.
Sinds de komst van de Europese digitaledienstenverordening (DSA) worden platforms verplicht hun moderatiepraktijken duidelijk kenbaar te maken, en waarborgen te bieden aan gebruikers bij het modereren van inhoud. Voorop staat in ieder geval dat de vrijheid van meningsuiting en het discriminatieverbod daarin duidelijk moeten worden meegenomen.
Vraag 2
Staat het een groot sociale media platform als Facebook vrij om alledaagse foto’s en video’s van mensen met een amputatie te verwijderen omdat dit aangemerkt wordt als ‘het vieren van lijden of vernedering’ en ‘overmatig gewelddadig’ zou zijn? Is dit volgens u in lijn met nationaal en Europees beleid?
Antwoord 2
Grote sociale media platforms mogen op basis van hun algemene voorwaarden aan moderatie van inhoud doen. Inhoud die in strijd is met de algemene voorwaarden, mogen zij minder zichtbaar maken of verwijderen. Dat is echter geen vrijbrief: de DSA stelt voorwaarden met betrekking tot de transparantie over inhoudsmoderatie.
Bovendien mogen platforms bij het aanbieden van hun diensten niet discrimineren op grond van handicap. Artikel 5b van de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (Wgbh/cz) verbiedt het maken van onderscheid bij het aanbieden van of verlenen van toegang tot goederen of diensten en bij het sluiten, uitvoeren of beëindigen van overeenkomsten ter zake. Dit verbod richt zich ook tot sociale media platforms die in Nederland actief zijn.
Vraag 7
Welke Nederlandse en Europese wetgeving beschermt het recht van mensen met een zichtbare beperking om beeldmateriaal van zichzelf te delen op het internet? Op welke wijze kan u sociale media platforms verplichten om dergelijke foto’s en video’s niet ten onrechte af te schermen of te verwijderen?
Antwoord 7
Het delen van informatie op internet, waaronder beeldmateriaal, valt onder het recht op de vrijheid van meningsuiting (zoals neergelegd in artikel 7 Grondwet, artikel 10 EVRM en artikel 11 van het EU-Grondrechtenhandvest). Dit recht beschermt mensen tegen een ongerechtvaardigde beperking van de vrije meningsuiting door de overheid. In het geval van sociale media platforms gaat het om een horizontale relatie tussen bedrijven en mensen, waarvoor de DSA regels geeft, zoals transparantie over inhoudsmoderatie.
In 2016 heeft Nederland het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap geratificeerd. In het verlengde daarvan is de Wgbh/cz uitgebreid met een verbod van onderscheid op grond van handicap of chronische ziekte bij het aanbieden van en het verlenen van toegang tot goederen en diensten. De wet biedt mensen met een zichtbare beperking dus bescherming tegen discriminatie op grond van hun zichtbare handicap bij online dienstverlening.
Alles bij de bron; RijksOverheid
Kadokawa is een Japans mediaconglomeraat dat gespecialiseerd is in het uitgeven van films, boeken, manga's en videogames.
Het Japanse bedrijf spreekt over een 'significante' cyberaanval. Het bedrijf zegt dat er momenteel aan een oplossing wordt gewerkt, zodat het netwerk en de serveromgeving van de organisatie zo snel mogelijk weer operationeel worden.
Er zouden contracten, juridische documenten, gebruikers- en werknemersdata zijn buitgemaakt, maar ook financiële en vertrouwelijke documenten.
Alles bij de bron; Tweakers
Bij een cyberaanval op een dochterbedrijf van het Duitse DZ Bank zijn mogelijk persoonsgegevens van tienduizenden klanten gestolen. Het gaat specifiek om beleggers die klant zijn bij de vastgoeddochter van DZ Bank.
De Rheinische Post meldt dat de aanvallers toegang hebben weten te krijgen tot adresgegevens, geboortedata, belegde bedrage, btw-nummers en correspondentie met klanten.
Alles bij de bron; Dutch-IT-Channel
Levi Strauss heeft accounts van meer dan 72.000 gebruikers gereset wegens een credential stuffing-aanval. Aanvallers wisten met inloggegevens die bij andere websites waren gestolen in te loggen op de accounts. De aanval vond op 13 juni plaats.
"Onze securitydetectietools functioneerden naar behoren in dit geval en we wisten de aanval snel te identificeren en blokkeren", aldjus Levi Strauss. Het bedrijf zegt dat het van alle accounts waar gedurende de aanval op werd ingelogd de wachtwoorden heeft gereset.
Doordat de aanvallers toegang kregen tot de accounts van gebruikers hebben ze mogelijk ook gegevens van deze gebruikers ingezien, aldus de datalekmelding. Het gaat om informatie zoals bestelgeschiedenis, naam, e-mailadres, adresgegevens en de laatste vier cijfers van het creditcardnummer als die waren opgeslagen.
Alles bij de bron; Security