In een recent verschenen Amerikaans rapport staat dat slimme televisies gevoelige gegevens doorsturen naar techgiganten als Amazon en Google. Zij ontvangen informatie over het kijkgedrag en het gebruik van de apparaten in het algemeen, waaronder locatiegegevens. Het rapport geeft aanleiding om eens een nadere blik te werpen op de privacyverklaring van producent Samsung.

Via een smart-tv kunnen fabrikanten nauwkeurig bijhouden wat iemand voor programma’s bekijkt en hoelang. Kijkgedrag levert interessante informatie op voor bedrijven, met name adverteerders. Zij gebruiken die gegevens om gerichte aanbiedingen te doen aan kijkers of advertenties te tonen.... 

Samsung geeft in de privacyverklaring aan dat persoonsgegevens worden doorgegeven naar onder meer Zuid-Korea. Op de website van de Europese Commissie staat dat de gesprekken over een adequaatheidsbesluit met Zuid-Korea nog lopen. Dat betekent dat Samsung tot die tijd extra zekerheden moet inbouwen om de persoonsgegevens te beschermen. Het bedrijf had de kijkers moeten informeren dat er voor Zuid-Korea (vooralsnog) geen adequaatheidsbesluit is afgegeven.

Samsung informeert de kijker via de privacyverklaring wel over het delen met derden. Toch is niet helemaal helder in welke subsector deze bedrijven opereren en welke persoonsgegevens ze krijgen. Dit kan dus transparanter.

Alles bij de bron; PCMWeb