Nestlé, Mars en FrieslandCampina zetten in op 'gepersonaliseerde voeding'. Dat is eten op basis van je persoonlijke gezondheid en gewoontes. Hierbij verzamelen ze heel veel data over consumenten en juist dat stuit op weerstand. Machiel Reinders van Wageningen University & Research (WUR) doet onderzoek naar gepersonaliseerde voeding

Bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie zien ook kansen. Onder andere FrieslandCampina en Jumbo doen mee aan het onderzoek van de WUR en onderzoeksinstituut TNO. Ook snoepfabrikant Mars, dat van zijn ongezonde imago af wil, en de Zwitserse voedingsreus Nestlé focussen op gepersonaliseerde voeding.

In Japan heeft Nestlé een programma lopen waarbij gebruikers via een app foto's van hun maaltijden kunnen insturen. Op basis van deze foto's krijgen de gebruikers van Nestlé persoonlijk advies over het nemen van voedingssupplementen. Ook stelt Nestlé specifieke recepten voor. Zo'n 100.000 Japanners doen mee aan dit programma. 

Gezonder of niet, via gepersonaliseerde voeding komen bedrijven veel te weten over hun klanten. Die specifieke informatie is een goudmijn voor ondernemingen, zegt Egbert Philips van BC Intelligence, een in data gespecialiseerde marktanalist in de agri- en foodsector. Daarnaast zorgt het verzamelen van data er ook voor dat klanten loyaal blijven. "Dat noemen we lock in", zegt Philips. Als een klant moeite heeft gedaan om zoveel mogelijk gegevens over gezondheid en leefstijl te geven, dan is de drempel hoog om naar een andere partij te gaan. "Daar moet je dan helemaal opnieuw beginnen", zegt Philips.

Alles bij de bron; RTLZ