In de GDPR, de Europese privacywetgeving, wordt de noodzaak benadrukt om consumenten meer controle te geven over hun persoonlijke data. Dat is niet vreemd, aangezien de ontwikkeling van digitale technologieën ertoe heeft geleid dat consumenten steeds minder controle hebben over hun data. Maar in hoeverre heeft de GDPR écht geleid tot consumer empowerment? 

Met een collega reflecteerde Iris van Ooijen, universitair docent Communicatiewetenschap bij Universiteit Twente in Journal of Consumer Policy op de vraag of de GDPR (in Nederland beter bekend als AVG) consumenten écht meer controle heeft opgeleverd. We analyseerden specifieke ‘privacy-dreigingen’ binnen drie fasen van dataverzameling en verwerking, en hoe de GDPR deze dreigingen probeert op te lossen...

...Concluderend zet de GDPR een goede eerste stap in het beschermen van online privacy, maar houdt zij onvoldoende rekening met het feit dat de mens slecht is in het maken van rationele beslissingen, in het bijzonder in online omgevingen. Deze ‘bounded rationality’ zorgt binnen online omgevingen voor een afbreuk van autonomie. De vraag in hoeverre hier rekening mee moet en kan worden gehouden is een belangrijke discussie die waarschijnlijk nog lange tijd gevoerd zal worden.

Dit artikel is gebaseerd op deze publicatie: Van Ooijen, I., & Vrabec, H. U. (2019). "Does the GDPR enhance consumers’ control over personal data? An analysis from a behavioural perspective." Journal of Consumer Policy, 42(1), 91-107. Je vindt het gratis artikel hier.

Alles bij de bron; MarketingFacts