Sociale mediaplatformen zoals Facebook weten veel over ons. Soms lijkt het zelfs alsof het platform ons beter kent dan wijzelf. Elke dag plaatsen gebruikers foto’s, delen ze updates, liken ze en klikken ze erop los. En dat hoeft niet enkel op Facebook te zijn. Aangezien het bedrijf ook Instagram en WhatsApp in eigen handen heeft, komt alles bij elkaar terecht.

Al die handelingen genereren data, letterlijk tonnen data. Op basis van die data kunnen bedrijven onze gebruikerservaring in principe alleen maar verbeteren. Hoe meer ze over onze voorkeuren weten,  hoe relevanter de inhoud die we te zien krijgen. Daar zit een vorm van waarheid in, echter leidt het wereldwijd ook tot privacydebatten. Hoe ver mag/kan een bedrijf nu eigenlijk gaan? In een wereld waar data wordt gezien als het nieuwe goud kan je als gebruiker wel iets doen, namelijk je privacy zoveel mogelijk onder controle houden.

Stap 1: Privacycontrole 

Stap 2: Beveiliging 

Stap 3: Advertentievoorkeuren

Stap 4: Extra’s

Als het op privacy aankomt, kan je nooit te veel doen. Voor deze stap ga je best naar de Facebook-app op je smartphone. Indien je dus Facebook voornamelijk via de mobiele app gebruikt, ga dan naar Privacysnelkoppelingen in de Facebook-app. Onder Privacysnelkoppelingen kan je nog een heleboel andere tools terugvinden die je gebruikerservaring kunnen verbeteren. We raden je aan om ook de stukjes rond veiligheid, juridisch en beleid eens door te nemen. Ze hebben in principe weinig effect op je instellingen maar het is altijd goed om te weten waar het platform zich vandaag de dag mee bezighoudt.

Alles bij de bron; Clickx