Nederlanders worden steeds privacybewuster. Dat blijkt uit de DDMA Privacy Monitor 2019, een door GFK uitgevoerd onderzoek onder ruim 1000 respondenten.

Een meerderheid van de Nederlanders maakt zich zorgen over online privacy. Tegelijkertijd heeft driekwart van de ondervraagden begrip voor de databehoefte van bedrijven en organisaties: zij snappen dat organisaties informatie over hen willen verzamelen, bijvoorbeeld dat hun zoekgedrag wordt geanalyseerd voor het verbeteren van de dienstverlening of het effectiever maken van marketingactiviteiten.

Ondanks dit begrip zien weinig consumenten vooralsnog de voordelen van het delen van persoonlijke gegevens. Slechts 29 procent van de ondervraagden heeft het gevoel een betere dienstverlening te krijgen als een organisatie meer persoonlijke kennis heeft, terwijl een meerderheid in dat geval wel een betere dienstverlening verwacht. Bovendien vindt 90 procent van de ondervraagden dat het bedrijfsleven meer profiteert van data-uitwisseling dan de consument.

Een ruime meerderheid van de ondervraagden wil ook meer controle over de eigen gegevens. Ruim de helft heeft bijvoorbeeld het idee dat zij niet kunnen voorkomen dat bedrijven hun gegevens delen met derden of informatie over hen verzamelen. 

Alles bij de bron; Emerce