De Britse zwangerschapsclub Bounty is veroordeeld tot een boete van omgerekend 460.000 euro wegens het illegaal delen van de gegevens van meer dan 14 miljoen mensen. Bounty verzamelde de persoonlijke informatie voor lidmaatschappen en deed dit via de website, mobiele app en direct via nieuwe moeders in het ziekenhuis.

Het bedrijf was ook actief als datahandelaar en verstrekte gegevens aan derde partijen die dit voor direct marketing gebruikten, zonder dat dit duidelijk aan de personen was gemaakt wiens data het betrof. Daarmee heeft Bounty de Britse databeschermingswetgeving van 1998 overtreden, zo stelt de Britse privacytoezichthouder ICO.

Tussen juni 2017 en april 2018 deelde het bedrijf zo'n 34,4 miljoen records van meer dan 14 miljoen mensen met kredietbeoordelaars en marketingbureaus, waaronder Acxiom, Equifax, Indicia en Sky. De persoonlijke data die werd gedeeld was niet alleen van moeders of aanstaande moeders, maar ook van kinderen, waaronder geboortedata en geslacht van het kind.

Alles bij de bron; Security