Ruim 80 procent van de Nederlanders weet niet wat de nieuwe betaalwet PSD2 is en betekent, zegt De Nederlandsche Bank (DNB). De hoogste tijd voor een grote publiekscampagne, met tv- en radiospotjes, billboards en een website...

...De publiekscampagne is geen waarschuwing voor PSD2, maar vooral bedoeld om bewustwording te creëren. "Mensen hebben op dit moment eigenlijk geen idee wat PSD2 is en doet", zegt Hielkema. "We zijn zo gewend aan schermpjes, aanklikken en vinkjes zetten dat het heel begrijpelijk is dat je soms zonder al te veel nadenken doorklikt. We willen dat mensen nadenken als ze de vraag krijgen om de betaalgegevens vrij te geven."

Wie toestemming gegeven heeft, kan daar later wel van terugkomen. "Het is heel begrijpelijk dat je in de slipstream te snel ja hebt gezegd", zegt Hielkema. "Je kunt je toestemming weer intrekken en je hebt het recht op vergeten en dat ze alle gegevens die ze van je hebben wissen."

NOS op 3 legt in deze video uit waarom deze wetgeving er komt en wat het betekent

Alles bij de bron; NOS