Bedrijven willen hun klanten beter begrijpen om producten en diensten waardevoller te maken voor de klant. Consumenten vinden echter dat bedrijven meer (willen) weten dan ze eigenlijk prettig vinden. We zien dat consumenten steeds vaker weigeren om data te delen en diensten (apps en sociale media) die (te)veel data verzamelen, afwijzen. 

Het gebruik van data kan bij consumenten weerstand oproepen. Door data op een slimme manier te gebruiken kun je voorkomen dat je klanten afschrikt.

  • Té persoonlijk – Consumenten krijgen steeds meer het gevoel dat bedrijven over hun schouder meekijken. Het noemen van zéér persoonlijke informatie in marketinguitingen kan weerstand oproepen. 
  • Té opvallend – Gepersonaliseerde advertenties worden eerder als opdringerig ervaren als ze extra opvallend zijn. Klanten zitten er niet op te wachten dat ze  allerlei persoonlijke details in het gezicht geduwd krijgen, zoals de precieze locatie waar je woont of werkt.
  • Niet relevant –Klanten accepteren het gebruik van data als bedrijven daardoor relevanter kunnen zijn in hun communicatie. Het gebruik van locatiegegevens roept weerstand op als een boodschap niet relevant is, terwijl retargeting als negatief ervaren als klanten een product waarvoor ze advertenties te zien krijgen al lang gekocht hebben. 
  • Geen controle – Onvrede over data verzamelen neemt toe als klanten het gevoel hebben geen controle te hebben over personalisatie van e-mails of advertentie banners. Advies voor bedrijven is dan ook om de klant de mogelijkheid te bieden om hiervan af te zien. 
  • Geen transparantie – Om weerstand te voorkomen helpt het om (kort) uit te leggen hoe data worden gebruikt. Voor veel consumenten vormt transparantie namelijk een bewijs dat bedrijven niets te verbergen hebben. 

Als je voortaan het woord privacy hoort schiet dan niet meteen in de stress. Wie de (privacy-) voorkeuren van de klant begrijpt, kan hier rekening mee houden. Weet jij wat je klant (niet) wil? Als je klant écht geen data wil delen, geef die klant daartoe dan ook de mogelijkheid. Focus je op de klanten die wel willen dat je data gebruikt om relevanter te worden.

Alles bij de bron; AdFormatie