Een Duitse rechtszaak uit 2016 waarbij een online modewinkel veroordeeld werd omdat ze met het plaatsen van een facebook like button op hun site de EU Data Protection Directive, vorig jaar vervangen door de AVG, geschonden hadden leidt nu tot een Europees debat over mogelijke privacy schending door social media widgets. De modewinkel is met hulp van facebook in beroep gegaan tegen de uitspraak en de behandelende Duitse rechtbank heeft nu advies gevraagd aan het Europese Hof van Justitie in deze zaak. Daar wordt nu gedebatteerd of het verzamelen van gegevens als IP-adres en type browser door widgets als de like button in strijd is met de huidige AVG.

De vraag die daarbij met name beantwoord moet worden is wie er verantwoordelijk is voor het verzamelen van de betreffende data...

...De zaak heeft betrekking op de DPD van 1995 in de EU en niet op de AVG (GDPR), die er eerder dit jaar van kracht ging als opvolger van de wet uit 1995. De nieuwe AVG is wel gebaseerd op een aantal elementen van de DPD. De verwachting is dan ook dat de uitspraak of aanbevelingen van het Europese Hof van Justitie in deze Duitse beroepszaak van grote invloed zullen zijn op toekomstige uitspraken in vergelijkbare zaken. Een uitspraak van dit hof uit juni 2018 oordeelde al dat eigenaren van facebook fanpagina's samen met facebook zelf verantwoordelijk zijn voor de bescherming van gebruiksgegevens. Ze zijn ook verplicht om die gedeelde verantwoordelijkheid aan alle bezoekers, lid van facebook of niet, duidelijk te maken.  

Alles bij de bron; TelecomPaper