Google en MasterCard hebben een deal gesloten om verkopen in fysieke winkels aan online advertenties te kunnen koppelen, zo laat persbureau Bloomberg weten. De internetgigant betaalde MasterCard naar verluidt miljoenen dollars voor de creditcardgegevens van MasterCard-klanten.

Een selecte groep Google-adverteerders kreeg vervolgens toegang tot een tool waarmee ze konden zien of online advertenties voor hogere winkelverkopen zorgden, waarbij er gebruik werd gemaakt van de creditcardgegevens van MasterCard-klanten. De overeenkomst tussen Google en MasterCard is nooit openbaar gemaakt, waardoor MasterCard-klanten niet weten dat hun gegevens worden verkocht en gebruikt, aldus Bloomberg, dat zich op verschillende anonieme bronnen baseert. Google en MasterCard wilden niet op de overeenkomst reageren.

Vorig jaar kondigde Google een nieuwe dienst aan om verkopen in fysieke winkels te monitoren. De dienst zorgde voor felle kritiek van privacy- en burgerrechtenorganisaties, die vonden dat Google moest stoppen met het volgen van aankopen in winkels.

MasterCard laat in een reactie weten dat het gaat om "geanonimiseerde, geaggregeerde gegevens over algemene trends in (winkel)aankopen" en niet om individuele klantgegevens.

Alles bij de bron; Security