The Wall Street Journal meldt  dat bedrijven, waaronder Nissan en RBC, door Facebook op een 'whitelist' zijn gezet, en daardoor konden doorgaan met het inzien van persoonlijke gegevens, ondanks dat Facebook had beloofd zijn api's af te sluiten voor bedrijven voor het vergaren van persoonlijke gegevens.

Facebook maakt het al mogelijk om bedrijven hun advertenties te laten richten op speciaal gedefinieerde gebruikersgroepen, maar de praktijk om bedrijven direct toegang te geven tot gebruikersdata zou dus enkele jaren geleden al gestopt moeten zijn. In een reactie nuanceert Facebook het verhaal van The Wall Street Journal enigszins en stelt het bedrijf dat onder de nieuwe deals er veel minder toegang tot data werd gegeven dan voorheen. Zo zou persoonlijke informatie niet zijn gedeeld, maar is de lijst met vrienden dus wel inzichtelijk gemaakt zoals The Wall Street Journal bericht. De deals met bedrijven om de toegang tot persoonlijke gegevens te verlengen, zouden enkele jaren geleden al zijn geëindigd.

Eerder deze week kwam al naar buiten dat Facebook deals met verscheidene smartphonefabrikanten heeft gesloten voor inzage in gebruikersgegevens. Dit verhaal werd gepubliceerd door The New York Times, en lijkt dus nauw verwant aan het verhaal van The Wall Street Journal over het verlengen van deals met bedrijven om persoonlijke gegevens inzichtelijk te maken. 

Alles bij de bron; Tweakers