Het vertrouwen in de veiligheid van betalingen via een smartphone is in de EU sterk afgenomen. Bij 81 procent van de consumenten leeft de angst dat bankgegevens worden misbruikt voor frauduleuze doelen. Consumenten in Nederland zijn iets minder wantrouwig: 73 procent geeft aan bezorgd te zijn over fraude bij mobiel bankieren, een toename van 3 procent. Dat blijkt uit onderzoek van internationaal advocatenkantoor Osborne Clarke in acht Europese landen. 

Opvallend: vrijwel niemand is minder bezorgd geworden. Of het nu om mannen of vrouwen gaat, vijftigplussers of jongeren.

Onder Nederlanders zijn er in het afgelopen jaar wél significant meer zorgen ontstaan over de privacy omtrent privégegevens, als er in de toekomst niet meer met cash kan worden betaald. Twee op de drie geeft aan dat ze bang zijn dat er te veel persoonsgegevens worden gedeeld. Een stijging van 13 procent ten opzichte van het onderzoek een jaar eerder. Ook heeft de Nederlandse consument weinig vertrouwen in de datasecurity van banken. Bijna driekwart van de respondenten (73%) heeft zorgen over mogelijke datalekken waardoor privégegevens op straat komen te liggen.

Johannes de Jong, Head of Financial Regulatory bij Osborne Clarke; “... zorgen over mogelijke datalekken en oneigenlijk gebruik van klantgegevens, waaronder rekeninginformatie, zijn daarmee niet zomaar weg. Hoewel PSD2 en de aanstaande nieuwe Algemene verordening gegevensbescherming heel precies reguleren, is het aan bedrijven en instanties om de zorgen bij consumenten weg te nemen. Het actief en continu informeren over de manier waarop klantgegevens worden gebruikt en beschermd, is daarvoor cruciaal."

Alles bij de bron; ExecutivePPL