Consumenten zijn bezorgd dat bedrijven misbruik maken van verzamelde locatiegegevens. Vooral onder Nederlanders is het wantrouwen groot. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van Here Technologies. Aan het onderzoek werkten achtduizend respondenten uit acht landen mee. Onder die groep zijn ruim duizend Nederlanders.

Ruim driekwart (76 procent) van de ondervraagden voelt zich kwetsbaar door hun locatiegegevens te delen. Onvoldoende controles voor het beheer van persoonsgegevens, in combinatie met een gebrek aan transparantie van apps en dienstverleners, zijn de belangrijkste redenen waarom de respondenten het gevoel hadden dat er misbruik werd gemaakt van hun vertrouwen. Here: 'Slechts 12 procent van de Nederlanders weet na het delen van de locatiegegevens wat er precies met deze gegevens gebeurt.' 

Volgens de onderzoekers ongeveer 70% bereid tot het delen van locatiegegevens als controles op het beheer van persoonsgegevens en transparantie in orde zijn.

Alles bij de bron; Computable