De Autoriteit Persoonsgegevens is maandag gestart met een voorlichtingscampagne rondom nieuwe privacywetgeving, onder de naam Privacy gaat iedereen wat aan. De nieuwe Europese regels, die op 25 mei ingaan, geven mensen meer zeggenschap over hun persoonsgegevens. Aleid Wolfsen, voorzitter van de Nederlandse toezichthouder, trapte de campagne af met een privacyles op een basisschool.

De campagne ‘Privacy gaat iedereen wat aan’ maakt mensen bewuster van hun privacyrechten en biedt organisaties praktische hulp bij de naleving van de wet. Wolfsen: “Veel mensen en organisaties zijn nog onbekend met de gevolgen van de nieuwe wetgeving. Daar gaan we wat aan doen met deze campagne. Met een lespakket voor kinderen, een ‘regelhulp’ voor organisaties en veel informatie op de website. In een tijd waarin persoonsgegevens gouden handel zijn, is het van groot belang dat die gegevens goed beschermd blijven.”

Bedrijven en overheden verwerken grote hoeveelheden gegevens die te herleiden zijn tot personen, zoals medische gegevens, financiële gegevens en gegevens over zoekgedrag op internet. Mensen moeten in vrijheid kunnen leven, zonder dat iedereen alles van hen weet en omdat kinderen al op jonge leeftijd online actief zijn, heeft de privacywaakhond speciaal voor hen een lespakket laten ontwikkelen.

Alles bij de bron; FOK & attentie mail van de AP