Als Rosemarijn (28) ’s ochtends wakker wordt, grijpt ze meteen naar haar telefoon. Ze checkt WhatsApp, Facebook, Instagram en ten slotte Maya, een menstruatie-app. Die voorspelt op basis van haar cyclus hoe ze zich vandaag zal voelen. Vanochtend bijvoorbeeld, op dag 16 van haar cyclus, voorspelde de app dat ze vandaag misselijk, moe, droevig, gefrustreerd en verward zal zijn en gewichtstoename zal hebben.

Rosemarijn is één van de wereldwijd zeven miljoen dagelijkse gebruikers van Maya – een van tientallen apps die bijhouden wanneer vrouwen vruchtbaar zijn en wanneer niet; vrouwen gebruiken de apps om zwanger of juist niet zwanger te raken, om te zien wanneer ze ongesteld moeten worden of om meer over hun cyclus te leren.

Wat gebeurt er met alle persoonlijke data van gebruikers van de menstruatie-apps? Frederik Zuiderveen Borgesius is onderzoeker naar privacy en onlinedata bij het IViR Instituut voor Informatierecht aan de Universiteit van Amsterdam.

Bij het doorlezen van het privacy beleid van de app Maya ziet Zuiderveen Borgesius wel „een paar verontrustende dingen”. Ten eerste: het bedrijf is gevestigd in India. En dat land heeft geen privacywet. Wie een gezondheidsapp wil, kan volgens hem het beste kiezen voor een die is gevestigd is in Nederland of Europa. Schokkender is volgens hem de volgende zin: „We may share your information with our sponsors, and/or business partners.” „Het bedrijf kent zichzelf het recht toe jouw informatie met allerlei bedrijven te mogen delen. 

Of Maya met „your information” alleen naam en IP-adres bedoelt of ook andere informatie die een vrouw deelt, zoals wanneer ze seks heeft, wordt in het beleid zelf niet duidelijk. Oprichter en eigenaar John Paul licht per e-mail toe dat een derde partij hun advertenties bezorgt en dat deze partij geen toegang heeft tot de persoonlijke gegevens – over seks, buien, cyclus – die een gebruiker invoert.

Hoe persoonlijk kunnen advertenties worden; kan een menstruatie-app zien dat een vrouw zwanger is geworden en vervolgens luiers naar haar laten opsturen? Zuiderveen Borgesius: „Ik heb hier nog nooit van gehoord, maar in theorie zou het kunnen. Maya haalt namelijk je „precieze locatie” uit je telefoon. Maya zou dus je adres kunnen achterhalen.” Zuiderveen Borgesius: „Maar het is niet alsof app-bedrijven zeggen: wie wil er maandverband aan Rosemarijn (28) uit A. verkopen? Meestal categoriseren bedrijven gebruikers in groepen, waaraan andere bedrijven gericht kunnen adverteren.”

Maya zelf heeft toegang tot de data. Oprichter John Paul zegt gegevens alleen te gebruiken om gebruikers te helpen met het ontdekken van nieuwe „producten en diensten”. „Als een vrouw aangeeft dat ze zwanger wil worden, raden we haar bijvoorbeeld zwangerschapstesten aan.”

Alles bij de bron; pdfNRC