Q-Park, dat meer dan 260 parkeergarages in ons land beheert, voert sinds enkele jaren actie tegen het treintjerijden. De helft van de Q-Park garages is nu uitgerust met speciale software die detecteert of iemand achter zijn voorganger onder de slagboom doorglipt. Ook is er een nieuwe controlekamer gekomen, waarin medewerkers zitten die zich alleen bezighouden met het verzamelen van beelden van 'treintjerijders'.

De schadevergoeding die Q-Park eist voor treintjerijden is 300 euro, plus het tarief van een dagkaart. De eigenaren van de wagens worden opgespoord aan de hand van gegevens van de RDW. Deze werkwijze van Q-Park is nu echter onder druk komen te staan, door een zaak die speelt in de parkeergarage Maagjesbolwerk in Zwolle. 

De vriend van Petra reed op 1 december 2015, in haar auto, in een onbewaakt ogenblik achter zijn voorganger aan. Hij had even daarvoor keurig 1,00 euro parkeergeld betaald. Voor Q-Park maakte dat echter niet uit; treintjerijden en dus honderden euro's boete. Petra werd als eigenaresse van de auto, gedaagd. De rechter in Zwolle veegt nu de vloer aan met die werkwijze van de parkeergigant. De boete is van tafel. De reden: omdat vaststaat dat haar vriend reed, kan Petra niet aangesproken worden.

Ze is opgelucht door het vonnis. ,,Ik begrijp best dat mensen die op deze manier proberen om niet te betalen voor het parkeren, worden aangepakt. Maar in ons geval is dat absoluut niet aan de orde", zegt ze. ,,Wat me vooral verbaast, is dat Q-Park zo met klanten omgaat. Meteen een dik pak papieren door een advocaat opsturen en ons wegzetten als de grootste boeven ooit. Waarom is de boete zo hoog?"

Dat vraagt ook jurist Jakob Borgesius uit Brabant zich af. Hij staat meerdere mensen bij die in de clinch liggen met Q-Park en krijgt dagelijks vragen over dit soort boetes.  Volgens hem komt het vaker voor dat bestuurders onbewust onder de slagboom doorglippen. ,,Er zijn garages waar de poort al opengaat doordat er kentekenherkenning is. Dus die automobilisten denken dan dat de slagboom open is, omdat hun nummerbord herkend is. Dat blijkt dan later niet te kloppen.''

Alles bij de bron; AD