De retail gebruikt steeds meer gesofisticeerde technologieën om het gedrag van de consument tot in de winkel te kunnen analyseren. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor de smartphone. Geraamd wordt dat het gebruik van smartphone-analyses op de winkelvloer op dit ogenblik een waarde van 4,6 miljard dollar vertegenwoordigt. Tegen het begin van het volgende decennium zal dat bedrag echter wellicht een vervijfvoudiging hebben gekend.

Uit ramingen van consulent ABI Research is gebleken dat op dit ogenblik wereldwijd ongeveer 200.000 winkels gebruik maken van technologie om het gedrag van de consument op de winkelvloer te analyseren. “Een groot gedeelte van die informatie kan worden verzameld zonder actieve medewerking van de consument, maar wanneer de klant kan worden overtuigd om persoonlijke informatie ter beschikking te stellen, kan de oogst nog veel rijker worden.”

“Op dit ogenblik kunnen de smartphones van die bedrijven de eigenaar wel naar de winkel leiden, maar niet naar specifieke producten,” benadrukt ABI Research. “De navigatiesignalen botsen immers op de muren van de winkel, waardoor de smartphone zichzelf niet meer kan lokaliseren. Bedrijven werken echter aan de ontwikkeling van sensoren die de retailer op de winkelvloer kan installeren om een interactie met de mobiele telefoon mogelijk te maken.” 

Alles bij de bron; Express [Thnx-2-Luc]