Cambridge Analytica maakt deel uit van het moederbedrijf Strategic Communication Laboratories, dat zich op zijn website voorstelt als een "vooraanstaand verkiezingsmanagementbureau". 

Het bedrijf maakt gebruik van 'big data': big data zijn in feite alle sporen die we door ons online- en offline-gedrag achterlaten, zoals een aankoop met onze kredietkaart, een 'like' op Facebook, een zoekterm in Google of zelfs elke beweging die we maken met onze smartphone in onze broekzak. Wat bedrijven met die informatie allemaal kunnen doen, tart alle verbeelding.

De aanpak van Cambridge Analytica is gestoeld op psychometrie, een tak van de psychologie die persoonlijkheidskenmerken meet aan de hand van data. Daarbij worden mensen beoordeeld op de vijf OCEAN-criteria: openheid, plichtsbesef, extravertheid, inschikkelijkheid en neuroticisme (in het Engels: Openness, Conscientiousness, Extroversion, Agreeableness, Neuroticism). 

Bedrijfsleider Alexander Nix legde uit dat zijn bedrijf data aankoopt bij de meest uiteenlopende bronnen, zoals klantenbestanden van winkels en autobedrijven, gegevens van klantenkaarten, lidmaatschappen van clubs, de abonneegegevens van magazines, enzovoort. Deze informatie combineert Cambridge Analytica met online data (afkomstig uit onder andere je Facebookactiviteit, apps die gebruikt,...) om een OCEAN-persoonlijkheidsprofiel op te stellen. 

Cambridge Analytica stelde aan de hand van die informatie 32 persoonlijkheidsprofielen op, waarin de gebruikers van Facebook en digitale televisie werden ingedeeld. Vervolgens werd het voor Cambridge Analytica mogelijk om kiezers via sociale media en digitale televisie heel gerichte berichten te sturen: elke kiezer kreeg boodschappen die op zijn emoties, interesses, angsten en waarden waren afgestemd.

In november 2015 maakte Nigel Farage bekend dat hij Cambridge Analytica had ingeschakeld om zijn online campagne voor de brexit te steunen. Het bedrijf wil geen informatie vrijgegeven over de recente gesprekken met de Britse premier Theresa May, maar Nix bevestigt dat hij ondertussen een omvangrijk klantenbestand uitbouwt over de hele wereld en dat hij onder andere al vragen kreeg uit Zwitserland, Duitsland en Australië. 

Alles bij de bron; HLN [Thnx-2-Luc]