interview [ledenblad nov. 2016]

Alle acht miljoen huishoudens in Nederland moeten voor 2020 een slimme meter aangeboden krijgen. Dagelijks zijn daartoe honderden monteurs op pad. Met de overheid als opdrachtgever, de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en Autoriteit Persoonsgegevens (AP) als toezichthouders. En Jan Hofman, programmamanager bij brancheorganisatie Netbeheer Nederland, aan het hoofd van de operatie.

Gaat het lukken die deadline van 2020 te halen? ‘Ja, daarvan ben ik overtuigd. Sinds 2015 hebben we al 2,5 miljoen adressen voorzien van een slimme meter....

Hoe zijn de reacties op de slimme meter? ‘De meeste mensen willen ‘m graag hebben. Uiteraard zijn er ook mensen die zich afvragen: Wat heb ik eraan?...Tot nu toe weigert vijf procent van de mensen de meter. Soms omdat ze de toegevoegde waarde ervan niet zien, soms omdat ze bang zijn voor privacy-risico’s. Ze vrezen dat naast netbeheerders ook anderen hun meter op afstand kunnen uitlezen.’...

Zijn er in Nederiand nooit meters gehackt? ‘We kennen geen gevallen van hacken. Wel van identiteitsfraude. Een journalist van NRC Handelsblad wist vorig jaar gegevens over energieverbruik uit andermans slimme meter te halen, door zich voor te doen als die klant. We hebben onmiddellijk maatregelen genomen om te voorkomen dat dit weer kan gebeuren.’...

Stuiten jullie bij de installatie van de meters weleens op problemen? ‘Bij 0,7 procent van de huishoudens kan de meter nog niet worden geplaatst. Bijvoorbeeld omdat de gasmeter te ver van de elektriciteitsmeter hangt. Dan is draadloze communicatie tussen de twee niet mogelijk. Dat laten we nu maar even zo. In de toekomst gaan we in zulke gevallen mogelijk alleen de elektrameter vervangen.’ ...

Wordt er dankzij de slimme meter al energie bespaard? ‘Niet significant , blijkt uit onderzoek van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)....

Onze leden vinden het grootste voordeel van de slimme meter dat ze geen meterstanden meer hoeven doorgeven. Ze denken bij de meter nauweliiks aan kostenbesparing. ‘De voorlichting door energie1everanciers kan veel beter. Het al genoemde onderzoek van de RVO laat zien dat slechts 6 procent van de mensen met een slimme meter een aanbieding heeft ontvangen voor een energieverbruiksmanager. Heel te1eurstellend. Dat percentage moet omhoog, daarover zijn we in gesprek met de energieleveranciers.’

lezersreacties [ledenblad dec. 2016]

1] ...Het enige slimme voor de consument is dat deze de standen automatisch doorgeeft aan de elektriciteitsleverancier. Verder is het een gewone meter en de suggestie dat hij stroom zou besparen is onzin. Hij maakt het gebruik niet inzichtelijker, ook de oude meter was elk moment af te lezen. Nee, de meter is met name slim voor de leverancier. Gewoon doorgaan met de oude, die is pas echt slim. Voor de huisbezitter...

2] Ik heb de slimme meter geweigerd: Ik vind mijn privacy belangrijker dan even een paar minuten per jaar de meterstanden doorgeven. Dat is een fluitje van een cent. Ik zie alleen voordeel voor de leverancier: Zij kunnen een aantal banen van meteropnemers schrappen.

3] Mag ik aub terug naar mijn oude meter? Dan behoud ik mijn saldering, mocht de overheid besluiten dit af te schaffen. Een slimme meter kiezen is dom als je zonnepanelen hebt.

Veel meer bij de bron; Ledenblad Vereniging Eigen huis van 11/'16 & 12/'16 [pdfhier een combi PDF van beide uitgaves]