Consumenten kunnen binnenkort makkelijk en veilig inloggen en zich identificeren bij online dienstverleners, webwinkels en instellingen die iDIN op hun websites aanbieden. 

iDIN is een online identificatie- en inlogdienst die de Nederlandse banken samen met Betaalvereniging Nederland hebben ontwikkeld. Particuliere rekeninghouders kunnen zich ermee online identificeren en inloggen bij aangesloten organisaties (acceptanten), met de vertrouwde inlogmiddelen van hun bank. Met ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, ASN Bank, RegioBank en Triodos Bank doen de meeste consumentenbanken in ons land mee.

Identificeren of inloggen met iDIN lijkt sterk op de manier waarop Nederlanders iDEAL gebruiken: “Je selecteert op de website van de acceptant je eigen bank. Daarna wordt je doorverwezen naar het iDIN-startscherm van je bank. Daar log je in met de vertrouwde inlogmiddelen van je bank die vervolgens aan de acceptant kan bevestigen wie je bent. 

“De privacy van klanten is gewaarborgd”, aldus Mallekoote. “De klant kiest zelf om iDIN wel of niet te gebruiken. Bij ieder gebruik moet hij uitdrukkelijk goedkeuring verlenen voor het versturen van eventuele persoonsgegevens naar een acceptant. Daarbij ziet hij precies om welke gegevens de acceptant heeft gevraagd. Dat kunnen zijn naam, adres, leeftijd of geslacht zijn. Zo staat de klant altijd aan het roer.”
iDIN-acceptanten krijgen geen toegang tot financiële gegevens van de klant bij zijn bank, zoals saldo- en transactiegegevens. Na het identificeren of inloggen wordt de verbinding tussen bank en acceptant weer verbroken. Omgekeerd kunnen de banken dus ook niet bij de gegevens over de klant bij een iDIN-acceptant, zoals de bezochte webpagina’s en zijn bestellingen.

Alles bij de bron; BeveiligingsNieuws