De reden dat Facebook de laatste tijd zo ongelofelijk veel geld verdient aan advertenties is niet per se dat er zoveel mensen gebruik maken van de dienst; de reden is dat ZO VEEL weten van hun gebruikers. En dankzij hun nieuwe advertentieportal krijgen we als gebruiker enigszins inzicht in wat dat allemaal is.

Facebook werkt als een spin in het advertentieweb van het web – ze bieden adverteerders de mogelijkheid om hun wensen te verbinden aan gebruikersdata die ze zelf verzamelen of elders al verzameld is door bijvoorbeeld enge databrokers. 

Dat werkt als volgt. Een vliegmaatschappij richt een advertentie aan mensen met een creditcard in een langeafstandsrelatie die bijna een jaar verkering hebben. Of huurhuizen adverteren aan alle mannen tussen 18 en 35 in Utrecht, met een vaste baan, die samenwonen en wiens relatie net is uitgegaan. Dat kan namelijk allemaal.

  • De informatie over gebruikers wordt op zes verschillende manieren verzameld. Of meer, maar die zijn dan niet bij me bekend:
  • Ten eerste zijn er natuurlijk de dingen die je zelf invoert: waar je woont, waar je op school zat, etc.
  • Ten tweede wordt je gedrag op Facebook getrackt: je interesses, je vrienden, maar de apparaten die je gebruikt om in te loggen, waar je dat doet, etc.
  • Ten derde bieden ze iets wat Facebook Pixel heet, wat je gedrag op vrijwel elke site met een like- en share-knop registreert en terugrapporteert aan Facebook.
  • Ten vierde werken ze samen met grote databoeren als Axciom en Epsilon, die al jarenlang zo veel mogelijk informatie uit allerlei bronnen (openbare informatiebronnen als kadasters enzo) over individuen verzamelen. Hier lees je de ellendig lange lijst van data die zij verzamelen.
  • Ten vijfde bieden ze adverteerders de mogelijkheid om ads te richten op mensen die lijken op de mensen in hun klantenbestand, wat nog meer informatie oplevert voor Facebook.
  • Tenslotte voegen ze ook nog al die info samen om dingen te voorspellen over je gedrag en interesses, zoals of je van plan bent om een auto te kopen.

Omdat dat nogal abstract klinkt heb ik hieronder die datapunten, die verzameld werden door Caitlyn Dewey van de Washington Post, op een rijtje gezet;

FB Thumb

 

En weet je wat zorgwekkend is? Dit zijn alleen nog maar de datapunten die Facebook op dit moment aanbiedt aan adverteerders. Hoeveel punten ze intern bijhouden is niet bekend, maar bijvoorbeeld het feit dat wat je typt en niet post wordt bijgehouden, of software heeft getest om je muisbeweging bij te houden, voorspelt niet veel goeds. 

Alles bij de bron; MotherBoard