Veruit de meeste Nederlanders gaan niet veilig op het internet. Dat blijkt uit onderzoek van BIT. Uit het onderzoek, dat onder ruim duizend Nederlanders werd uitgevoerd, blijkt dat meer dan de helft niet weet wat ze moeten doen om de online privacy te beschermen.

Daarnaast blijkt uit het BIT-onderzoek dat maar liefst 68 procent van de Nederlanders niet weet wat er gebeurt met de informatie die ze online achterlaten. Er wordt ook niet heel bewust omgegaan met de privacygevoelige informatie die geplaatst wordt. Zo delen velen standaardgegevens als hun voor- en achternaam (75%), postcode (63%) en woonplaats (64%). Wanneer het echter om bankzaken en identiteitsbewijzen gaat, is de Nederlander voorzichtiger. Zo deelt slechts 20 procent bankrekeningnummers, 7 procent paspoortnummers en 12 procent creditcardgegevens.

Helemaal kommer en kwel is het niet. Er worden wel onbewuste maatregelen getroffen. Wido Potters, Manager Support & Sales bij BIT: “Nederlanders nemen vooral onbewust maatregelen op het gebied van online privacybescherming. Als we vragen hoe zij de privacy moeten waarborgen, hebben zij geen idee. Wanneer er echter een lijstje wordt voorgelegd met maatregelen, blijkt dat zij toch het een en ander ondernemen. Het gaat dan in de meeste gevallen om opgelegde maatregelen.

Alles bij de bron; TechZine


 

Vroeger was misschien niet alles beter, maar als het aankomt op eigendom, zeker een heel stuk simpeler. Kocht je een boek, dan was dat boek van jou. Jij kon bepalen wat je er mee deed. Je kon het boek lezen, als onderzetter gebruiken, verbranden, weggeven, uitlenen en verkopen. Doen wat je wilt zonder dat je iemand om toestemming hoeft te vragen.

Tegenwoordig koop je geen product meer maar een dienst. Je wordt misschien eigenaar van de hardware, maar je hebt verder slechts een licentie op het gebruik van de functionaliteit. En daarmee koop je afhankelijkheid van de fabrikant. De fabrikant kan met een druk op de knop bepalen of en hoe je jouw apparaat kunt gebruiken. Wat op het ene moment nog wel kon, kan op het volgende misschien niet meer. Zo ging de overname van de “slimme” thermostaat Revolv door Google niet ongemerkt voorbij: na minder dan twee jaar na de overname stopte Google met de ondersteuning en deed de thermostaat helemaal niets meer.

En dat is precies wat er nu ook bij de toch-niet-zo-slimme luidsprekers van Sonos gebeurt. Het bedrijf zegt: accepteer onze nieuwe gebruiksvoorwaarden of accepteer dat er op een gegeven moment geen geluid meer uit je speakers komt. Dus: luister of je zult niets meer horen. Je hebt goed geld neergelegd voor een set speakers met bepaalde specs. Het bedrijf wil dan achteraf jouw apparaat opeens veranderen en als jij dat weigert zouden de speakers helemaal niets meer doen? Dat is toch van de zotte? Best als Sonos nieuwe functies wil toevoegen, maar dan zonder dat door de strot van de gebruiker te duwen. Als die niet wil, dan heeft Sonos gewoon pech.

Alles bij de bron; Bits of Freedom


 

Een groep Amsterdamse studenten wil een referendum over de nieuwe 'aftapwet' afdwingen. Gaat het ze lukken om 300.000 handtekeningen te verzamelen, en wat gebeurt er eigenlijk als ze daar inderdaad in slagen?..

...Hoewel in de Tweede Kamer tientallen moties werden ingediend om de wet aan te passen, kwam hij uiteindelijk nagenoeg ongewijzigd door het parlement. Volgens de initiatiefnemers van de 'Sleepwet'-petitie (zie foto) is het nu tijd voor een maatschappelijke discussie over de privacygevolgen van de wet.

Tijn de Vos, een van de studenten achter de petitie, denkt dat een nieuw kabinet wel móet ingrijpen als Nederlanders zich in een referendum tegen de aftapwet uitspreken. "De vorige keer (dat over de Wiv werd gediscussieerd, red.) hebben al veel partijen zich erover uitgesproken, er waren nog nooit zo veel reacties op een wet. Maar die discussie was nog niet publiek genoeg. Ik denk dat dat nu wel zo zal zijn."..

...De studenten hebben tot 16 oktober om 300.000 handtekeningen te verzamelen. Als dat lukt, komt er binnen een half jaar een referendum. Toch is het nog maar de vraag of het kabinet iets zou doen met een tegenstem in een referendum, denkt Koop. Met de petitie kan alleen een raadgevend referendum worden georganiseerd, waarvan het resultaat niet bindend is.

Bij het vorige referendum, over het associatieverdrag met Oekraïne, legde het kabinet het resultaat uiteindelijk ook naast zich neer.

Alles bij de bron; NU


 

De software die tijdens de Duitse parlementsverkiezingen wordt gebruikt om stemmen te tellen is onveilig, zo stellen hackers van de Chaos Computer Club (CCC) aan de hand van eigen onderzoek (pdf). Volgens het onderzoek zijn zoveel problemen en kwetsbaarheden in de PC-Wahl-software aanwezig, dat het vertrouwen in een juiste verkiezingsuitslag in het geding is.

Voor hun onderzoek keken de hackers of de software bestand is tegen externe aanvallen. ...de kwaliteit van de software laat te wensen over. "Elementaire principes van it-beveiliging zijn niet nageleefd. Het aantal kwetsbaarheden en hun impact overtrof onze ergste verwachtingen", zegt Linus Neumann van de CCC.

Zo is de toegang tot de servers voor de verspreiding en werking van PC-Wahl slecht beveiligd. Daarnaast worden er geen digitale handtekeningen en encryptie gebruikt voor het uitwisselen van verkiezingsresultaten en maakt het updatemechanisme van PC-Wahl het mogelijk om systemen via een muisklik te compromitteren. Ook de beveiliging van de updateserver laat te wensen over. "Gegeven de eenvoudige aard van deze aanvallen is het verstandig om te veronderstellen dat ook anderen van deze kwetsbaarheden weten", aldus de CCC.

De hackergroep stelt dat veiligheid, correctheid en traceerbaarheid tijdens verkiezingen centraal moeten staan, niet hoe snel stemmen kunnen worden geteld. 

Alles bij de bron; Security


 

De gemeente Alkmaar heeft in een aanbestedingsprocedure bedrijfsgeheimen van het vervoersbedrijf ZCN / Bios online gezet. Ook kwamen allerlei vertrouwelijke gegevens van klanten op straat te liggen. In de zomer van 2015 zette de gemeente de aanbesteding op TenderNed, een marktplaats voor aanbestedingen van Nederlandse overheden. Nu blijkt dat daarbij door een ambtelijke fout ook een hoeveelheid vertrouwelijke en concurrentiegevoelige informatie over de bedrijfsvoering van ZCN online werd gezet.

Tot overmaat van ramp werd ook informatie die valt onder de Wet Bescherming Persoonsgegevens (Wbp) openbaar. Daarbij gaat het om namen en andere gegevens van de klanten van ZCN. Het vervoersbedrijf maakte onmiddellijk bezwaar, maar pas na een aantal dagen werden de gegevens verwijderd.

Als gevolg van de blunder schreef de gemeente een nieuwe aanbesteding met gewijzigde methodiek uit. ZCN schreef in met drie andere aanbieders, maar verloor. Het bedrijf kwam op de vierde plaats. Volgens ZCN heeft het bedrijf de aanbesteding mogelijk verloren omdat concurrenten zoveel vertrouwelijke bedrijfsinformatie kregen, dat ze onder de prijs van de concurrent konden gaan zitten. ZCN stapte naar de rechter om de gemeenten aansprakelijk te stellen voor de schade.

De rechtbank Noord-Holland oordeelde gisteren dat het 'evident gaat om bedrijfsgeheimen' en dat de gemeenten inderdaad aansprakelijk zijn. Bestuurssecretaris Martijn van Leeuwen van ZCN is blij met de uitspraak. "Hiermee is komen vast te staan dat de gemeente aansprakelijk is. Uit het feit dat zowel bedrijfsgeheimen als persoonsgegevens van klanten openbaar zijn geworden, blijkt wel hoe onzorgvuldig er is gehandeld."

Alles bij de bron; RTL


 

Camera's in reclamezuilen ten behoeve van adverteerders zijn in strijd met Belgische privacywetgeving. Dat zei de voorzitter van de Belgische Privacycommissie woensdag op de radio. Staatssecretaris Philippe de Backer vindt het gebruik van camera's in reclameborden in bijvoorbeeld winkelcentra onacceptabel. "Big Brother komt akelig dichtbij", aldus het kabinetslid. Hij wil dat de Privacycommissie gaat onderzoeken of het gebruik van camera's in reclameborden inderdaad een wetsovertreding is.

Vorig jaar kreeg de Privacycommissie al eens te maken met deze kwestie. "Dat was toen een experimentje en we kregen toen te horen dat ze het niet zouden doorzetten, omdat ze er zelf het nut niet van inzagen. Kennelijk wordt het nu toch uitgerold." Volgens de voorzitter komen mensen herkenbaar in beeld. "Het reclamebedrijf zei tegen ons: we moeten zien hoe mensen reageren, we moeten gelaatsuitdrukkingen zien. Dan lijkt het me dat je herkenbaar in beeld bent."

Dagblad De Morgen onthulde woensdag dat advertentiebedrijf JCDecaux in diverse Belgische winkelcentra camera's in reclamezuilen heeft gestopt. Die camera's houden in de gaten hoeveel mensen de advertenties bekijken. Met die techniek is het ook mogelijk te achterhalen hoe lang mensen kijken en de software kan schattingen maken van het geslacht en de leeftijd van de mensen die de reclames bekijken. JCDecaux wil niet zeggen waar en hoeveel reclameborden met camera's er zijn.

De Nederlandse evenknie van de Privacycommissie, de Autoriteit Persoonsgegevens, gaat vervoerder NS om opheldering vragen over reclameborden op stations.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Je hebt recht om te weten wat de geheime diensten van je weten. Maar hoe gaan de diensten om met jouw verzoek om inzage? De toezichthouder publiceerde vandaag de resultaten van haar onderzoek.

De verse Sleepnetwet is een controversiële wet. Waar voorheen de AIVD alleen jouw internetverbinding mocht aftappen als jij verdacht werd van het beramen van een terroristische aanslag, mogen de diensten straks het internetverkeer van een complete stad analyseren. Met de uitbreiding van de bevoegdheden wordt de kans dat de AIVD in jouw gegevens neust, alleen maar groter.

Daarom is het belangrijk dat jij, als je dat wilt, kunt inzien wat de geheime dienst van je weet. Gelukkig bestaat er, ook in de nieuwe wet, een recht op inzage: jij kan de AIVD vragen om een overzicht van de gegevens die zij over je heeft. Of de geheime diensten zo’n verzoek tot inzage serieus behandelen en alleen weigeren wat ook echt geweigerd mag worden, controleert de toezichthouder CTIVD.

Die toezichthouder publiceerde zojuist een rapport waarin ze vaststelt dat dat lang niet altijd goed gaat. Zo zijn er in de periode 2015-2016 wel eens ten onrechte gegevens achtergehouden door zowel de AIVD als de MIVD. Ook heeft de AIVD blijkbaar moeite met het naleven van de, toch al ruime, wettelijke termijnen. Dat is problematisch, zeker ook omdat het aantal verzoeken beperkt is en het belang juist groot. 

Dat inzagerecht is dus leuk en aardig, maar je krijgt er lang niet alles dat de AIVD van je weet mee te zien. Ze vertellen je misschien nog wel dat ze je hebben gezien bij een bepaalde demonstratie zeven jaar geleden. Maar ze vertellen je heus niet dat ze hebben gezien dat je op vierentwintig dagen in maart onze website hebt bezocht. En alleen al daarom is het des te belangrijker dat een toezichthouder scherp toezicht houdt. Op wat de bevoegdheden die worden ingezet, maar dus ook op de beantwoording van het recht op inzage op je eigen gegevens. Oh, en als de afdeling Communicatie van de AIVD mij wil bellen voor "goede toelichting en uitleg": maandag zijn jullie de eerste.

Alles bij de bron; BoF


 

21 gemeenten, waaronder Dronten, zijn onzorgvuldig omgesprongen met gegevens van kwetsbare kinderen. Persoonlijke gegevens stonden op internet en waren enige tijd voor iedereen in te zien. Volgens RTL Nieuws gebeurde dat tijdens een aanbestedingstraject voor leerlingenvervoer. De gemeente erkent de fout, maar zegt dat het in het geval van Dronten om relatief onschuldige informatie gaat.

Gemeenten zijn verplicht het vervoer van leerlingen naar het speciaal onderwijs openbaar aan te besteden. Om geïnteresseerde bedrijven een indruk te kunnen geven van de hoeveelheid werk en het aantal kilometers dat gereden moet worden, hebben de gemeenten rittenlijsten met gegevens van leerlingen verstrekt. In de meeste gevallen waren deze gegevens anoniem gemaakt, maar 21 gemeenten lieten persoonlijke informatie staan.

Volgens RTL Nieuws ging het onder meer om huisadressen, geboortedata, schoollocaties en roostertijden. Uit het type school dat kinderen bezoeken, zou bovendien kunnen worden afgeleid wat de ziekte of beperking van een kind is. 

Alles bij de bron; OmroepFlevoland


 

De NS meldde maandagochtend zelf op Twitter dat er camera's in de zuilen zitten, nadat een gebruiker van het sociale netwerk had opgemerkt dat er op een digitale reclamezuil een camera aanwezig leek te zijn. Volgens de NS en het bedrijf achter de zuilen, Exterion Media, worden geen beelden opgeslagen met de camera's. Wel worden mensen geteld en is te zien hoe lang passanten naar de reclames kijken. 

Op Amsterdam Centraal zijn 35 reclamezuilen met werkende camera's aanwezig. 

Volgens de woordvoerder van de AP mogen camera's in principe alleen door gemeentes en de politie worden geplaatst in de openbare ruimte. Volgens haar moet nog wel duidelijk worden in hoeverre persoonsgegevens worden vastgelegd met de camera's. "Je moet precies weten wat er wordt opgenomen, wat er wordt opgeslagen, of gegevens herleidbaar zijn tot personen." De AP gaat hierover in gesprek met de NS.

De reclamezuilen van Exterion Media staan ook in meer dan honderd Nederlandse winkelcentra, waaronder Hoog Catharijne in Utrecht en Stadshart Amstelveen, zo stelt het bedrijf op zijn site. Het is niet duidelijk of de camera's daar zijn ingeschakeld. De AP zegt eerst de inzet op stations te onderzoeken, en dan mogelijk verder te kijken naar gebruik van de camera's op andere locaties.

Alles bij de bron; NU


 

Het lek in Instagram waarmee kwaadwillenden persoonlijke informatie van gebruikers konden achterhalen, is groter dan eerder werd gedacht. Dat blijkt onder meer uit een bericht van Instagram zelf op zijn blog

Via het lek konden kwaadwillenden het telefoonnummer en/of e-mailadres van een Instagram-gebruiker achterhalen. Verschillende Amerikaanse media, waaronder Ars Technica, melden dat het om zes miljoen gebruikers zou gaan. Dat claimen hackers die een database hebben gemaakt waarin alle gelekte informatie is terug te vinden.

 Aanvankelijk stuurde Instagram enkel een bericht naar geverifieerde gebruikers, te herkennen aan een blauw vinkje bij hun profiel. Het sociale netwerk dacht namelijk dat alleen die groep gebruikers getroffen was. Dat blijkt niet het geval te zijn. Het bedrijf zegt niet te weten welke accounts precies zijn getroffen.

Alles bij de bron; NU


 

Subcategorieën

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha