Track & trace

Camera's in reclamezuilen ten behoeve van adverteerders zijn in strijd met Belgische privacywetgeving. Dat zei de voorzitter van de Belgische Privacycommissie woensdag op de radio. Staatssecretaris Philippe de Backer vindt het gebruik van camera's in reclameborden in bijvoorbeeld winkelcentra onacceptabel. "Big Brother komt akelig dichtbij", aldus het kabinetslid. Hij wil dat de Privacycommissie gaat onderzoeken of het gebruik van camera's in reclameborden inderdaad een wetsovertreding is.

Vorig jaar kreeg de Privacycommissie al eens te maken met deze kwestie. "Dat was toen een experimentje en we kregen toen te horen dat ze het niet zouden doorzetten, omdat ze er zelf het nut niet van inzagen. Kennelijk wordt het nu toch uitgerold." Volgens de voorzitter komen mensen herkenbaar in beeld. "Het reclamebedrijf zei tegen ons: we moeten zien hoe mensen reageren, we moeten gelaatsuitdrukkingen zien. Dan lijkt het me dat je herkenbaar in beeld bent."

Dagblad De Morgen onthulde woensdag dat advertentiebedrijf JCDecaux in diverse Belgische winkelcentra camera's in reclamezuilen heeft gestopt. Die camera's houden in de gaten hoeveel mensen de advertenties bekijken. Met die techniek is het ook mogelijk te achterhalen hoe lang mensen kijken en de software kan schattingen maken van het geslacht en de leeftijd van de mensen die de reclames bekijken. JCDecaux wil niet zeggen waar en hoeveel reclameborden met camera's er zijn.

De Nederlandse evenknie van de Privacycommissie, de Autoriteit Persoonsgegevens, gaat vervoerder NS om opheldering vragen over reclameborden op stations.

Alles bij de bron; Tweakers


 

21 gemeenten, waaronder Dronten, zijn onzorgvuldig omgesprongen met gegevens van kwetsbare kinderen. Persoonlijke gegevens stonden op internet en waren enige tijd voor iedereen in te zien. Volgens RTL Nieuws gebeurde dat tijdens een aanbestedingstraject voor leerlingenvervoer. De gemeente erkent de fout, maar zegt dat het in het geval van Dronten om relatief onschuldige informatie gaat.

Gemeenten zijn verplicht het vervoer van leerlingen naar het speciaal onderwijs openbaar aan te besteden. Om geïnteresseerde bedrijven een indruk te kunnen geven van de hoeveelheid werk en het aantal kilometers dat gereden moet worden, hebben de gemeenten rittenlijsten met gegevens van leerlingen verstrekt. In de meeste gevallen waren deze gegevens anoniem gemaakt, maar 21 gemeenten lieten persoonlijke informatie staan.

Volgens RTL Nieuws ging het onder meer om huisadressen, geboortedata, schoollocaties en roostertijden. Uit het type school dat kinderen bezoeken, zou bovendien kunnen worden afgeleid wat de ziekte of beperking van een kind is. 

Alles bij de bron; OmroepFlevoland


 

De NS meldde maandagochtend zelf op Twitter dat er camera's in de zuilen zitten, nadat een gebruiker van het sociale netwerk had opgemerkt dat er op een digitale reclamezuil een camera aanwezig leek te zijn. Volgens de NS en het bedrijf achter de zuilen, Exterion Media, worden geen beelden opgeslagen met de camera's. Wel worden mensen geteld en is te zien hoe lang passanten naar de reclames kijken. 

Op Amsterdam Centraal zijn 35 reclamezuilen met werkende camera's aanwezig. 

Volgens de woordvoerder van de AP mogen camera's in principe alleen door gemeentes en de politie worden geplaatst in de openbare ruimte. Volgens haar moet nog wel duidelijk worden in hoeverre persoonsgegevens worden vastgelegd met de camera's. "Je moet precies weten wat er wordt opgenomen, wat er wordt opgeslagen, of gegevens herleidbaar zijn tot personen." De AP gaat hierover in gesprek met de NS.

De reclamezuilen van Exterion Media staan ook in meer dan honderd Nederlandse winkelcentra, waaronder Hoog Catharijne in Utrecht en Stadshart Amstelveen, zo stelt het bedrijf op zijn site. Het is niet duidelijk of de camera's daar zijn ingeschakeld. De AP zegt eerst de inzet op stations te onderzoeken, en dan mogelijk verder te kijken naar gebruik van de camera's op andere locaties.

Alles bij de bron; NU


 

Onderzoeker Mahsa Taziki  van de Technische Universiteit van Lausanne heeft een algoritme ontwikkeld waarmee de privacygevolgen van online muisklikken worden berekend. Het klikken op een product in een webwinkel geeft de winkel informatie over mogelijke interesses van de gebruiker, maar kan ook worden gebruikt voor het tonen van soortgelijke producten en het doen van andere aanbevelingen.

"Tachtig procent van de clicks zijn een afweging voor de gebruiker tussen nut en privacy", zo laat ze weten. "Sommige clicks zijn erg nuttig en brengen de privacy niet in gevaar, terwijl andere juist het tegenovergestelde zijn." Het algoritme dat Taziki ontwikkelde berekent het nut en de privacygevolgen van elke click. Vervolgens kan de gebruiker bepalen waar hij wel of niet op klikt.

In tegenstelling tot adblockers die in principe alles blokkeren, heeft het algoritme van Taziki geen invloed op informatie of advertenties die de gebruiker niet erg vindt om te zien. Het algoritme bepaalt bij elke click hoeveel data er wordt verstuurd, de mogelijke gevolgen voor de privacy en wat de gebruiker voor zijn click terugkrijgt. De resultaten worden via een 'click advisor' gepresenteerd en moeten de gebruiker helpen bij het maken van de afweging. De onderzoeker heeft het systeem inmiddels gepatenteerd en is van plan om het verder te ontwikkelen. Zo zal er een browserextensie worden gemaakt die gebruikers waarschuwt als websites het niet zo nauw met hun persoonlijke informatie nemen. 

Alles bij de bron; Security


 

Het Belgische vervoersbedrijf De Lijn wil komend jaar een test uitvoeren om passagiers te tellen, in eerste instantie uitgevoerd worden op 15 bussen. Daarna moet de techniek op 150 voertuigen van De Lijn ingezet worden.

Het is de bedoeling om per deur een 3d-camera te installeren, wat neerkomt op twee tot drie camera's per bus. Het vervoersbedrijf wil de opgevangen wifigegevens van de apparaten van passagiers koppelen met de beelden en met het aantal personen dat is ingecheckt met een Mobib-kaart.

Op die manier wil het bedrijf het aantal passagiers nauwkeurig vaststellen. Op basis van de gemeten aantallen moet vervolgens het aanbod van De Lijn aangepast worden, aldus Belga. Het persbureau spreekt over een 'algoritme dat reizigerscijfers vaststelt en rekening houdt met het wifiprofiel van de reiziger'. Het is onduidelijk wat er precies met dat laatste wordt bedoeld. 

Alles bij de bron; Tweakers


 

Beacons leggen de locatie van personen vast in een openbare ruimte. Doordat je weet dat iemand op een bepaalde plaats is (geweest), kun je bestaande informatie over die persoon verrijken. Dit levert nieuwe kansen op voor de marketeer. Maar het brengt ook risico’s met zich mee op het gebied van privacy. Net als veel andere marketingtechnologieën loopt ook deze technologie voor op de wetgeving. Hoe hoort het nou eigenlijk? Wij zetten het voor je op een rij...

...Omdat de inzet van beacons sterk toeneemt, maar wetgeving voor de toepassing ervan nog niet toereikend is, hebben we een praktische handleiding opgesteld: ‘Bluetooth Beacons; Hoe heurt ‘t eigenlijk?’ Hier lees je nog veel meer over waar je als marketeer rekening mee moet houden bij het gebruiken van beacons om je marketing verder te personaliseren. Zodat ook de consument er blij van wordt dat jij weet waar hij is (geweest)!

Alles bij de bron; Emerce


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha