De door IAB Europe ontwikkelde cookiepop-up waarmee websitegebruikers hun trackingsvoorkeuren kunnen aangeven, voldoet volgens de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit niet aan de AVG. IAB krijgt daarom een boete van 250.000 euro.

Het gaat om het consent management platform van Interactive Advertising Bureau Europe, waarmee gebruikers op een website toestemming kunnen geven voor het verzamelen en delen van persoonsgegevens. IAB Europe is een vereniging van onder meer media-, technologie- en marketingbedrijven. 

De voorkeuren van gebruikers worden met TCF gecodeerd opgeslagen in een TC-string, die wordt gedeeld met organisaties die meedoen aan IAB's advertentieplatform OpenRTB. Naast de TC-string maakt CMP ook de cookie euconsent-v2 op het apparaat van de gebruiker. De cookie en de TC-string worden gekoppeld aan het IP-adres van een gebruiker, zodat de gebruiker achter de voorkeuren identificeerbaar wordt.

Alles bij de bron; Tweakers


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha