Aan het Nationaal Media Onderzoek van onderzoeksbureau Ipsos kleven allerlei beveiligings- en privacyrisico's waardoor er een uitgebreid beeld van deelnemers kan worden verkregen dat met allerlei partijen wordt gedeeld, zo waarschuwt Jaap-Henk Hoepman, universitair hoofddocent bij de Radboud Universiteit Nijmegen en privacyonderzoeker, op zijn persoonlijke blog Xot.nl. ...

... Om aan het onderzoek deel te nemen moeten deelnemers de MediaCell-app en een vpn installeren, alsmede tracking door de app toestaan. Tevens moeten deelnemers de app toegang tot hun microfoon geven. Via deze toegang kan de app luisteren naar digitaal gecodeerde televisie- en/of radio-uitzendingen. Zo wordt er bijgehouden waar deelnemers naar kijken of luisteren.

De app meet ook welke websites deelnemers bezoeken en de apps die ze gebruiken. Hiervoor wordt de vpn-verbinding gebruikt, die ervoor zorgt dat al het verkeer van de smartphone via de servers van Ipsos/Kantar loopt. Zo kunnen de onderzoeksbureaus de internetactiviteiten van deelnemers bijhouden. Daarnaast willen de onderzoekers ook de zoekopdrachten van deelnemers kunnen inzien.

"In essentie creëert dit een groot beveiligingsprobleem op je smartphone: wat Ipsos betreft is al je internetverkeer niet langer versleuteld. Ipsos kan dus meekijken met alles wat je op het internet doet. Bijvoorbeeld de zoektermen die je intypt", waarschuwt Hoepman.

Hij merkt op dat Ipsos via het Nationaal Media Onderzoek veel gegevens van deelnemers verzamelt. "Eigenlijk verzamelen ze eigenlijk bijna alles wat redelijkerwijs via een smartphone te verzamelen is. Ik zeg wel eens dat een smartphone een Stasi agent in je broekzak is. Ipsos benut die potentie om zoveel mogelijk informatie over jou te verzamelen", aldus de universitair hoofddocent.

Deze gegevens worden met allerlei partijen gedeeld, zoals adviesbureaus, adverteerders en media-exploitanten. "En wat krijg je als je meedoet? Een cadeaubon", besluit Hoepman zijn analyse.

Alles bij de bron; Security


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha