Sociale netwerken

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft medio juli 2017 een opiniedocument van Europese privacytoezichthouders gepubliceerd waarin staat onder welke voorwaarden het legitiem is dat werkgevers het profiel van kandidaten op social media gebruiken. Volgens minister Asscher van Sociale Zaken wil het advies duidelijkheid verschaffen over de privacy van de (toekomstige) werknemer.

Vier vragen en antwoorden van minister Asscher over de genoemde opinie op een rij....

...3 Mogen werkgevers gebruik maken van online profielen die een professioneel doeleinde hebben, zoals een online cv? Zo ja, welke regels gelden hier? 

Een werkgever mag uitsluitend een inbreuk maken op het recht op bescherming van persoonlijke levenssfeer van de (toekomstige) werknemer indien daarvoor een wettelijke grondslag aanwezig is. Dit geldt ook voor het gebruik maken van online profielen van een sollicitant.

Noodzakelijk 

In een sollicitatieprocedure zal een werkgever moeten kunnen onderbouwen dat een online check noodzakelijk is voor het behartigen van een gerechtvaardigd belang. Als er sprake is van een profiel dat een professioneel doeleinde dient, zal daar eerder sprake van kunnen zijn dan als het een privé profiel betreft.  

Transparant 

Van belang is bovendien dat werkgevers vooraf transparant zijn over het feit dat een online screening onderdeel uitmaakt van de procedure, en dat gegevens die tijdens een screening worden verzameld niet langer bewaard worden dan noodzakelijk is.

Zie ook de berichten Werknemers checken op social media in strijd met privacywet en “Sollicitant niet meer vogelvrij op internet” uit het FD.

Alles bij de bron; SalarisNet


 

Apple News trakteert de ruim vier miljoen Nederlandse iPhone- en iPadbezitters iedere dag op een constant veranderend nieuwsoverzicht. In het zogeheten berichtencentrum (bereikbaar met een swipe naar rechts vanuit het beginscherm) toont deze ‘widget’ (een blokje dat automatisch in het berichtencentrum van de telefoon of tablet verschijnt) de koppen van vier artikelen uit verschillende media. Een soort dagelijkse krant op je telefoon – met een enorm bereik, maar een ondoorzichtige werkwijze.

Sommige NRC-artikelen bereikten vorige week opvallend veel digitale lezers. De reden: de artikelen werden aangeraden in Apple News, het nieuwsoverzicht van het techbedrijf dat sinds eind vorig jaar op Nederlandse iPhones verschijnt. Ook andere Nederlandse mediabedrijven merken hoe belangrijk de suggesties van Apple zijn voor het verkeer naar hun websites. Zo schreef website The Post Online vorig jaar dat het een aantal grote bezoekerspieken te danken had aan de suggesties van Apple.

Hoe Apple News precies werkt, is een van de best bewaarde geheimen van het techbedrijf uit Cupertino. We weten niet wie of wat bepaalt welke artikelen in Apples nieuwstopvier belanden. En op basis waarvan. Dat is vreemd, zegt Marcel Broersma, hoogleraar journalistieke cultuur en media in Groningen. „Apple News heeft grote invloed op de meningsvorming van burgers over de hele wereld – en daar is weinig controle op.” 

Informatieverzoeken van NRC of andere journalisten, in binnen- en buitenland, die achter de werking van Apple News proberen te komen stuiten op Apples stilzwijgen. Op basis van intern onderzoek van NRC lijken factoren als reacties op sociale media, leestijd en het aantal lezers een rol te spelen: hoe meer likes, retweets, leesminuten en lezers, hoe groter de kans dat een stuk in Apple News verschijnt. Tegelijk verandert Apples selectiemethode regelmatig maar behalve in Cupertino weet niemand of dat het gevolg is van menselijk ingrijpen of een aanpassing van het algoritme.

Alles bij de bron; NRC


 

De Algemene Verordening Gegevensverwerking is de nieuwe Europese privacywetgeving welke vanaf 25 mei 2018 de huidige Wet bescherming persoonsgegevens zal vervangen. Maar de vraag is of die ertoe zal leiden dat de door de werknemer of sollicitant op de sociale media gepubliceerde gegevens beschermd worden.

De Europese toezichthouder vindt van wel. Onze eigen privacywaakhond, de Autoriteit Persoonsgegevens, vindt dat ook. Want, zo stelt een woordvoerder, een werknemer verkeert in een afhankelijke positie, dus als een werkgever vraagt hem online te mogen onderzoeken of te volgen, zal hij moeilijk ‘nee’ zeggen...

...Deze wet gaat over de verwerking van persoonsgegevens en niet op data die openbaar zijn en inzichtelijk voor een ieder. 

Dat publiceren van allerlei persoonlijke gegevens op sociale media is overigens een ieders goed recht. En dat die gegevens moeilijk te verwijderen zijn is vervelend, maar kan niet de bescherming door een wet rechtvaardigen.

Werkgevers maken geen inbreuk op privacy als zij de sociale media sites bezoeken, die privacy is door de sollicitant of werknemer allang prijs gegeven. Iets anders is het als iemand zijn account op privégebruik heeft ingericht en alleen vrienden toelaat tot het bekijken van die account. Als de potentiële werkgever via andere wegen of technologieën dan toch toegang krijgt en die gegevens bekijkt, kan gesteld worden dat er sprake is van een inbreuk op de privacy en als er aangetoond kan worden dat de gegevens zijn verwerkt ook een beroep op de beschermende werking van de wet.

Alles bij de bron; NetKwesties


 

We wisten al langer dat internetsites onze gegevens verzamelen om ze uit te wisselen met bedrijven voor advertenties. Maar we wisten nog niet wíe precies onze informatie heeft. Facebook geeft vanaf nu de mogelijkheid om daar achter te komen. Maar wat voor soort data de bedrijven precies van je weten is nog niet duidelijk. Facebook geeft de bedrijvendata nu waarschijnlijk vrij vanwege juridische stappen van een datablogger.

Dimitri Tokmetzis, datajournalist bij De Correspondent, legt uit wat de gevolgen kunnen zijn van al deze datavergaring: 'Wat bedrijven over jou weten en uit dit soort gegevens kunnen leren over jou, hoe ziet mijn risicoprofiel er dan uit, en wat voor kennis hebben ze uiteindelijk van mij?’

Download je Facebookbedrijvendata in 7 stappen:

Stap 1: ga naar je instellingen

Stap 2: Kies voor ‘een kopie downloaden van je Facebookgegevens’

Stap 3: Klik op ‘Archief downloaden'

Stap 4: Facebook vraagt je om opnieuw je wachtwoord in te voeren en je keuze te bevestigen. Je krijgt nu een e-mail ter bevestiging. Als je archief klaar is om te downloaden krijg je opnieuw een e-mail.

Stap 5: Volg de  stappen in de mail, download je gegevens. Je krijgt nu een ZIP-bestand met je gegevens er in. Open het bestand.

Stap 6: Dubbelklik op ‘html’

Stap 7: Dubbelklik nu op ‘ads.htm’. Nu opent de lijst met advertentie-onderwerpen die Facebook aan je koppelt, en daaronder de lijst met adverteerders die over jouw contactgegevens beschikken

Vraag bij de bedrijven je gegevens op en vraag wat ze er precies mee doen, adviseert Tokmetzis. Nog een advies: stuur een brief aan de bedrijven die jouw gegevens hebben en die er volgens jou toe doen. Vragen om uit het systeem gehaald te worden is volgens social media-deskundige Jarno Duursma is zinloos: ‘Vaak heb je ergens toestemming gegeven. Je moet zelf inschatten of wat ze van je hebben in je voordeel of nadeel uitvalt. Soms is het goed als bedrijven verkeerde informatie van je hebben, als je daar zelf beter van wordt.’

Alles bij de bron; BNR [met screenshots]


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha