Sociale netwerken
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
In 2020 waren er ontzettend veel meldingen van WhatsApp-fraude. De criminelen die hier hun vak van gemaakt hebben, worden steeds slimmer waardoor er meer mensen getroffen worden. Waar security en privacy de voorgaande jaren bij veel gebruikers niet zo belangrijk was (het zal wel goed zijn), zien we dat steeds meer mensen zich terecht afvragen wat er bijvoorbeeld met hun data wordt gedaan...
...Bijna de helft van de lezers gaf aan dat ze eigenlijk geen enkel netwerk vertrouwden. Facebook springt er met 26,5% bovenuit op de hielen gevolgd door nieuwkomer TikTok die het hele jaar al onder vuur lag in de media. Wat opvalt is dat Twitter en Instagram bijna geen wantrouwen krijgen. Dat is in het geval van Instagram best apart want deze app is 100% onderdeel van Facebook en beide delen ontzettend veel met elkaar.
...WhatsApp is de messenger, nog steeds gebruikt vrijwel iedereen deze app om berichten uit te wisselen. Er zijn genoeg redenen om over te stappen naar een andere app om in contact te blijven met je familie en vrienden, waarom doen we dat niet?
Bijna een kwart van de gebruikers zou eigenlijk willen stoppen met WhatsApp maar doet dat niet vanwege al hun contacten. De helft heeft helemaal geen probleem met WhatsApp en zegt de app met plezier te gebruiken. De rest maakt het niet uit welke app het is als ze er maar contact kunnen houden met vrienden en familie.
...Privacy is een belangrijk 'goed' en we stellen ons terecht steeds meer vragen daarover. Maken bedrijven gebruik van gegevens waar ik geen toestemming toe heb gegeven? Worden mijn gegevens goed en veilig bewaard? De helft van de ondervraagden zegt dat hij of zijn zijn privacy goed heeft afgeschermd. Iets meer dan 11% zegt dat ze dat niet gedaan hebben maar die weten dat tenminste. De 36,3% die zegt dat ze het eigenlijk niet weten vertellen ons dat er meer gedaan moet worden aan voorlichting.
Alles bij de bron; AndroidWorld
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Je telefoon volgt je overal en verzamelt zo een schat aan persoonlijke gegevens en gewoontes. Waar je bent, wat je doet, waar je naar kijkt. Apple wil zulke data in een update van besturingssysteem iOS beter afschermen. Als je een app installeert, krijg je vooraf de vraag of de app je mag ‘tracken’; je gedrag volgen in andere apps en sites.
Deze privacyvraag is tegen het zere been van Facebook. De fijnmazige advertentiemogelijkheden van dit sociale netwerk (3 miljard gebruikers) leunen op nauwkeurige gedragspatronen. Facebook is bang dat iPhone-gebruikers (in de VS meer dan de helft van de markt, in Nederland zo'n 40 procent) massaal op NEE! zullen klikken. En geef ze eens ongelijk.
Facebook plaatste afgelopen week een advertentie in grote Amerikaanse kranten. „Wij protesteren tegen Apple uit naam van kleine bedrijven overal te wereld.” Zodra big tech het opneemt voor kleine ondernemers is er meestal iets anders aan de hand. Apples privacyupdate is vooral een nachtmerrie voor Facebook zelf. Als anderhalf miljard iOS-gebruikers volgende maand op ‘nee’ klikken, kan Facebook de helft van zijn doelgroep minder effectief bedienen. Dat is een grotere bedreiging dan de strenge regulering en rechtszaken die Facebook boven het hoofd hangen.
Apple omarmt privacy als verdienmodel; dure apparaten, betaalde diensten, maar wel meer grip op je gegevens. Facebook ziet de weg naar iOS-gebruikers afgesneden door een machtige poortwachter.
Deze ruzie tussen Facebook en Apple gaat diep. Facebook steunt Epic en Spotify, bedrijven die Apple aanklagen wegens machtsmisbruik. En WhatsApp (eigendom van Facebook) protesteert tegen duidelijke privacylabels in de App Store.
Als reactie op nieuwe Europese regulering stelt Facebook dat Apples macht begrensd moet worden. Dat zal ongetwijfeld gebeuren. Ondertussen kun je als consument blij zijn dat Apple de lat hoger legt voor privacy. Deze opt-in vraag is een vooruitgang. Beter standaard ‘Nee’ dan standaard OK.
Alles bij de bron; NRC
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Ze zijn niet weg te denken van de gemiddelde website: knoppen om een artikel te delen via bijvoorbeeld Twitter of Facebook. Ook zonder op zo’n knop te drukken, deelt de bezoeker al iets, namelijk met Facebook en Twitter zelf: het feit dat de gebruiker op deze website is geweest.
Dit web aan knoppen werkt als trackers die Facebook nuttige informatie geven. Deze gebruikt het bedrijf om zijn diensten te ’optimaliseren’. Regelmatig op een website komen heeft zodoende invloed op de advertenties die Facebook laat zien, maar óók op de nieuwsverhalen die in de nieuwsfeed worden geplaatst.
Wat die invloed exact is, is niet duidelijk: Facebook houdt zijn algoritmes strikt geheim. Wel kunnen alle gebruikers via de pagina ’Your Facebook Information’ een bestand opvragen met alle informatie die Facebook over hen heeft verzameld. Het feit dat Facebook verschillende grote diensten bezit, zoals WhatsApp en Instagram, helpt om nog gedetailleerdere informatie te verzamelen.
Beleidsmedewerker Rejo Zenger van de digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom (BoF) waarschuwt echter voor te veel optimisme over een opsplitsing. „Het kan zeker een onderdeel van de oplossing zijn, maar bedrijven als YouTube en Facebook zijn ook zonder verwevenheid met andere diensten een machtige poortwachter voor ons publieke debat. Je loopt het risico dat een video of artikel offline wordt gehaald, ook al is het wettelijk je goed recht om het hierover te hebben.” Dit bleek eerder dit jaar, toen Facebook besloot om Zwarte Piet van zijn platform te verbannen. Omroep Brabant zag daarop zelfs een volstrekt onschuldig artikel verwijderd worden over de toekomst van het feest.
BoF hoopt dat er, los van de poging om Facebook op te splitsen, ook andere initiatieven worden genomen om de macht van de technologiegiganten in te perken. Zenger: „Wij zijn er bijvoorbeeld voorstander van om interoperabiliteit af te dwingen. Waarom kunnen gebruikers van WhatsApp alleen met andere WhatsAppgebruikers communiceren?”
Alles bij de bron; Telegraaf
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Bij de nieuwe onafhankelijke toezichtraad van Facebook, die gaat oordelen of berichten terecht zijn verwijderd, zijn sinds de aanvang in oktober zo'n twintigduizend zaken aangedragen. De raad heeft de eerste zes zaken gekozen om een oordeel over te vellen.
Facebook richtte de toezichtraad op nadat het bedrijf herhaaldelijk was geconfronteerd met kritiek op de wijze waarop het omgaat met problematische content. Het nieuwe orgaan heeft nu al de bijnaam 'het hooggerechtshof van Facebook' gekregen en kan bindende uitspraken doen.
Critici hebben weinig vertrouwen in het nieuwe orgaan en hebben hun eigen toezichtraad opgericht. Die noemen ze The Real Facebook Oversight Board (de echte toezichtraad van Facebook).
Alles bij de bron; NU
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
De Zuid-Koreaanse gegevensbeschermingsautoriteit heeft Facebook een boete van 6,7 miljard won (5 miljoen euro) opgelegd. Zuid-Koreanen die via Facebook op een andere site inlogden, deelden daarmee de gegevens van hun vrienden zonder hun toestemming. Het ging onder meer om namen, adressen en geboortedatums.
Op die manier zijn volgens de Personal Information Protection Commission (PIPC) gegevens van 3,3 miljoen Zuid-Koreanen zonder dat zij dat wisten naar bedrijven verstuurd. Dat gebeurde tussen mei 2012 en juni 2018. De PIPC stuurt de zaak bovendien naar de openbaar aanklager. Mogelijk leidt dat tot een strafzaak.
Alles bij de bron; NU
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Turkije heeft grote techbedrijven zoals Facebook, Twitter en YouTube elk een boete opgelegd van omgerekend ruim 1 miljoen euro. De bedrijven hebben zich niet aan een nieuwe Turkse wet gehouden.
Met de komst van de nieuwe wet, die in juli werd goedgekeurd, kunnen Turkse autoriteiten berichten van socialemediakanalen halen. De bedrijven moeten volgens de wet een Turks aanspreekpunt aanstellen voor de autoriteiten. Dat is volgens Sayan nog niet bij elk platform gebeurd. "De daarvoor bestemde periode is voorbij en de bedrijven die geen aanspreekpunt hebben ingesteld, zijn beboet", zegt hij.
De boete is de eerste van vijf stappen die dreigen als bedrijven niet aan de wet voldoen. Volgende stappen zijn een hogere boete (30 miljoen lira), een ban op advertenties en een halvering van de Turkse bandbreedte voor de netwerken voor de komende vijf maanden. Als bedrijven dan nog steeds de wet niet opvolgen, volgt een vertraging van bandbreedte van 90 procent.
Alles bij de bron; NU
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
WhatsApp heeft wereldwijd meer dan 2 miljard gebruikers en is een ongekend populaire chat-app. WhatsApp is ooit ontwikkeld met het idee om een veilig platform voor berichtenverkeer te kunnen bieden. Maar hoe veilig is dit platform nu?
Sinds 2014 is WhatsApp onderdeel van Facebook. WhatsApp heeft aangegeven te blijven opereren als onafhankelijk bedrijf en alle verplichtingen rondom veiligheid en privacy na te leven. Toch maken gebruikers zich zorgen.
Wat weet WhatsApp precies over jou? Volgt WhatsApp jou? In dit artikel geven we antwoord op deze vragen. Ook geven we je een aantal tips om jouw privacy beter te beschermen.
Alles bij de bron; VPNGids
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Verschillende individuen dienden de afgelopen tijd klachten in bij DPC. Volgens de Britse krant The Telegraph zou het gaan om het publiekelijk toegankelijk maken van e-mailadressen en telefoonnummers van gebruikers onder de achttien jaar.
DPC wil in de eerste plaats bepalen of Facebook op een legale wijze met deze data omspringt en of de veiligheid van kinderen op Instagram genoeg gewaarborgd is. Daarnaast onderzoekt de privacywaakhond Instagrams profielinstellingen. Ook daar moet data afdoende beschermd worden.
Alles bij de bron; NU
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Wie op social media actief is moet voorzichtig zijn met het delen van contactgegevens, informatie over het werk, foto's, video's en andere gegevens. Statelijke actoren kunnen hier namelijk misbruik van maken, zo stelt de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) in een nieuwe infosheet met de titel "Kennen ze jou ergens van?". Aanleiding voor het maken van de infosheet is berichtgeving over een gelekte data van het Chinese techbedrijf Zhenhua Data.
In de infosheet wordt uitgelegd hoe statelijke actoren te werk gaan en wat hier tegen kan worden gedaan.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Internet en Telecom
Na het kijken van de Netflix-documentaire The Social Dilemma zal menigeen Facebook, Twitter en/of Instagram van zijn of haar telefoon hebben verwijderd. Het is duidelijk dat er iets moet worden gedaan tegen de alsmaar groter wordende invloed van sociale media op ons dagelijks leven, maar een concrete oplossing is er nog niet.
Betaalde accounts zouden in theorie een optie kunnen zijn om een reclamevrij Facebook of Instagram aan te bieden. Spotify en andere streamingsdiensten maken al onderscheid tussen betalende gebruikers en niet-betalende gebruikers. De niet-betalende gebruikers krijgen bijvoorbeeld advertenties te zien en te horen, terwijl de betalende gebruikers reclamevrij streamen. Dat slaat aan: het aantal betalende gebruikers nemen elke maand toe. Maar zou dat ook zo werken voor sociale media?
Guda van Noort, Professor van Persuasion & New Media Technologies aan de Universiteit van Amsterdam, heeft haar bedenkingen: “Bij streamingdiensten komen de reclames middenin een spannende serie of tussen de nummers door. Het verdienmodel van bijvoorbeeld Spotify lijkt erop gericht om de reclames zo irritant mogelijk te maken, zodat mensen gaan betalen om ze te vermijden. Bij sociale media zijn de reclames veel meer geïntegreerd in de tijdlijn, zoals bijvoorbeeld op Facebook of Instagram, en blijven daardoor minder opgemerkt. Ook zijn reclames op social media vaak meer gepersonaliseerd, en daarmee meer relevant en minder irritant.”
Van Noort stelt dat mensen een afweging maken tussen de voor- en nadelen van sociale media. Aan de ene kant is het een manier om jezelf uit te drukken en op de hoogte te blijven van wat anderen doen, maar aan de andere kant zijn er de nadelen van privacy-inbraak, polarisatie en verslaving: “Dat noemen we het ‘privacy calculus-model’. De afweging is een soort paradox of, inderdaad, een dilemma.” The Social Dilemma is er dus wel degelijk, maar of men er ook echt mee zit is een tweede. Hoewel steeds meer mensen meer kennis hebben over de nadelen, is er maar een heel klein deel dat er ook daadwerkelijk iets aan verandert...
...Is de enige optie voor mensen die hun data veiliger willen stellen dan toch om de sociale media te verwijderen? Universitair hoofddocent Innovatiemanagement Thijs Broekhuizen (Rijksuniversiteit Groningen) denkt dat er in de toekomst wellicht nog twee andere mogelijkheden zijn: “Wat ook een mogelijkheid is, is dat er steeds meer kleinere netwerken gaan ontstaan. De handelingen van de grootste sociale media komen namelijk steeds meer onder vuur te liggen.” Een tweede optie is geen betaalde, maar betalende sociale media. “Het wordt mensen steeds meer duidelijk hoeveel hun clicks, views en gebruik waard zijn voor de platforms en adverteerders. Het zou kunnen dat je straks als consument betaald krijgt voor het delen van meer data.” Dit zou volgens hem wel tot een digital divide leiden: het armere deel van de wereld zal hun data te koop aanbieden, terwijl het rijkere deel hun privacy kan waarborgen.
Alles bij de bron; HPdeTijd