Ze zijn niet weg te denken van de gemiddelde website: knoppen om een artikel te delen via bijvoorbeeld Twitter of Facebook. Ook zonder op zo’n knop te drukken, deelt de bezoeker al iets, namelijk met Facebook en Twitter zelf: het feit dat de gebruiker op deze website is geweest.
Dit web aan knoppen werkt als trackers die Facebook nuttige informatie geven. Deze gebruikt het bedrijf om zijn diensten te ’optimaliseren’. Regelmatig op een website komen heeft zodoende invloed op de advertenties die Facebook laat zien, maar óók op de nieuwsverhalen die in de nieuwsfeed worden geplaatst.
Wat die invloed exact is, is niet duidelijk: Facebook houdt zijn algoritmes strikt geheim. Wel kunnen alle gebruikers via de pagina ’Your Facebook Information’ een bestand opvragen met alle informatie die Facebook over hen heeft verzameld. Het feit dat Facebook verschillende grote diensten bezit, zoals WhatsApp en Instagram, helpt om nog gedetailleerdere informatie te verzamelen.
Beleidsmedewerker Rejo Zenger van de digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom (BoF) waarschuwt echter voor te veel optimisme over een opsplitsing. „Het kan zeker een onderdeel van de oplossing zijn, maar bedrijven als YouTube en Facebook zijn ook zonder verwevenheid met andere diensten een machtige poortwachter voor ons publieke debat. Je loopt het risico dat een video of artikel offline wordt gehaald, ook al is het wettelijk je goed recht om het hierover te hebben.” Dit bleek eerder dit jaar, toen Facebook besloot om Zwarte Piet van zijn platform te verbannen. Omroep Brabant zag daarop zelfs een volstrekt onschuldig artikel verwijderd worden over de toekomst van het feest.
BoF hoopt dat er, los van de poging om Facebook op te splitsen, ook andere initiatieven worden genomen om de macht van de technologiegiganten in te perken. Zenger: „Wij zijn er bijvoorbeeld voorstander van om interoperabiliteit af te dwingen. Waarom kunnen gebruikers van WhatsApp alleen met andere WhatsAppgebruikers communiceren?”
Alles bij de bron; Telegraaf