Sociale netwerken

Facebook moet ruim 50 miljoen pond betalen aan de Britse marktwaakhond Competition and Markets Authority (CMA). Het socialemediabedrijf kreeg die boete van omgerekend haast 60 miljoen euro omdat het door de CMA opgelegde regels rondom het onderzoek naar de overname van filmpjesdienst Giphy heeft overtreden.

Aan het begin van het onderzoek gaf de CMA Facebook de opdracht te zorgen dat Giphy een afzonderlijk bedrijf bleef dat niet verder samengevoegd zou worden met de andere diensten van Facebook. Ook moest het Amerikaanse bedrijf achter onder meer Facebook, Instagram en WhatsApp regelmatig rapporteren over hoe het aan die eisen voldeed. De CMA stelt nu dat Facebook in zijn rapportages niet alle vereiste informatie heeft gegeven ondanks herhaalde waarschuwingen en twee verloren juridische procedures.

Alles bij de bron; AGConnect


 

Het algoritme dat Facebook gebruikt om haatzaaien tegen te gaan, spoort maar een klein deel van alle berichten die tot haat aanzetten op. Dat blijkt uit interne documenten van klokkenluider Frances Haugen, die The Wall Street Journal heeft ingezien.

Het zou gaan om 3 tot 5 procent van alle haatberichten op het sociale medium. De overige berichten worden niet opgemerkt. Posts die tot geweld oproepen, worden in 0,6 procent van de gevallen ontdekt. Het systeem zou ook problemen hebben met het labelen van content. Facebook zei zondag dat het systeem wel goed werkt. 

Alles bij de bron; NU


 

Facebook gaat een aantal online discussieplatforms binnen het bedrijf afschermen voor groepen werknemers, schrijft The New York Times.

Volgens de krant gaat het om groepen waarin door werknemers wordt gediscussieerd over "veiligheid op Facebook en het beschermen van verkiezingen". Door de beperkingen heeft nu nog maar een bepaalde groep werknemers toegang tot de interne discussiegroepen.

De maatregel van Facebook komt kort nadat ex-werknemer Frances Haugen een aantal onthullingen deed over Facebook. Aan de hand van interne gegevens lekte ze dat Facebook systematisch het maken van winst boven veiligheid zou stellen. Het techbedrijf kwam vervolgens onder vuur te liggen, maar ontkende de beschuldigingen.

Alles bij de bron; NU


 

Videoplatform YouTube gaat optreden tegen alle video’s die valse informatie verspreiden over vaccinaties. De website trad al op tegen video’s over coronavaccinaties, maar verbreedt dit nu naar vaccinaties in het algemeen.

Het bedrijf gaat optreden tegen misinformatie over alle vaccins waarvan de veiligheid bewezen is en die momenteel goedgekeurd zijn door lokale gezondheidsautoriteiten en Wereldgezondheidsorganisatie WHO. Foute informatie over bijvoorbeeld prikken tegen de mazelen wordt dus verwijderd. Er bestaan uitzonderingen op de regel, zoals mensen die vertellen over persoonlijke onprettige ervaringen met vaccinaties.

Sinds 2020 heeft YouTube meer dan 130.000 video’s verwijderd omdat ze valse informatie over coronavaccins bevatten. Het bedrijf ziet het nu als zijn taak om “het werk dat we zijn begonnen met Covid-19 uit te breiden naar alle vaccins”.

Alles bij de bron; HLN


 

Hoogleraar computerbeveiliging Bart Jacobs van de Radboud Universiteit wil een privacyvriendelijk sociaal netwerk starten, waarin het opensource-identiteitsplatform IRMA een belangrijke rol zal spelen. IRMA staat voor 'I Reveal My Attributes' en is een soort van gepersonaliseerd paspoort dat op de telefoon van de gebruiker wordt opgeslagen...

..."Ik zie het als een uitdaging om in de digitale wereld een netwerk te bouwen waarin mensen zich vrij kunnen voelen, zich sociaal kunnen gedragen en waarin hun privacy gewaarborgd wordt. De huidige sociale netwerken noemen zichzelf 'sociaal', maar zijn dat in de praktijk vaak niet", zegt Jacobs tegenover de SIDN, dat IRMA op meerdere vlakken ondersteunt en de technische infrastructuur achter het platform beheert.

Hij wil voor zijn nieuwe sociale netwerk het concept van een WhatsApp-groep gebruiken, waarbij de gebruiker een besloten community creëert en daarin informatie deelt. "De community bepaalt welke gegevens je moet delen om deel te kunnen nemen. Voor deelname aan een straat-community, moet je bijvoorbeeld laten zien dat je in de betreffende straat woont", geeft Jacobs als voorbeeld. Zo moeten gebruikers zelf de regie hebben over hun eigen gegevens.

Alles bij de bron; Security


 

Kinderen die zich aanmelden op TikTok worden al vanaf de eerste minuten overspoeld met allerlei onzin over covid, ook als ze daar niet naar zoeken. Dat blijkt uit een onderzoek van de mediawaakhond NewsGuard. De resultaten van een TikTok-onderzoek door NewsGuard, een organisatie die media tegen licht houdt, zijn behoorlijk ontluisterend.

Onderzoekers vroegen negen kinderen tussen negen en zeventien jaar om een account op de populaire videoapp aan te maken. Vervolgens kregen ze de opdracht om de eerste drie kwartier van hun sessie op te nemen.

Uit de opnames blijkt dat acht van de negen kinderen al binnen de eerste 35 minuten foute informatie over Covid-19 geserveerd kregen. Wat daarbij opvalt, is dat vier kinderen de opdracht kregen om geen enkel account te volgen, op geen enkele hashtag te klikken en niet te zoeken naar specifieke onderwerpen. Ondanks die passieve aanwezigheid kregen zij nog steeds valse informatie over covid ingelepeld.

De studie roept ernstige vragen op over de manier waarop TikTok desinformatie bestrijdt op zijn platform. De algoritmes die bepalen welke video iemand te zien krijgt, lijken dit probleem nog te versterken. Volgens technologiesocioloog Ben Caudron moet Europa ook proactiever optreden tegen techgiganten, en meer bepaald hun algoritmes. “Net zoals experts waken over onze voedselveiligheid, zouden er ook experts moeten worden aangesteld die waken over onze algoritmeveiligheid.”

Alles bij de bron; deMorgen


 

Welkom bij deze stoomworkshop in privacy op Twitter. In het bronartikel leggen wij je uit hoe je deze privacyinstellingen kan aanpassen en wat het jou oplevert.

1. Bescherm je tweets

Twitter wordt door velen gebruikt als open platform: de tweets die ze plaatsen zijn voor iedereen zichtbaar, ook voor mensen die ze niet volgen of kennen. Afhankelijk van het ‘soort tweets’ dat je plaatst is het verstandig om erover na te denken of je toch niet een gesloten account wil hebben.....

2. Bepaal hoe mensen jou kunnen vinden

Zelfs al ben je verborgen achter een nietszeggende gebruikersnaam, als mensen je mailadres weten, kunnen ze je alsnog vinden op Twitter. Tenminste, dat is het geval als je vindbaarheid op Twitter niet is uitgeschakeld in de privacyinstellingen....

3. Wijzig de toegang tot je Direct Messages (DM's)

Het openstellen van je Twitter DM, ofwel je privéberichten, maakt het mogelijk om berichten van ongewenste personen te krijgen, zelfs al zijn je tweets afgeschermd....

4. Selecteer wie jou kunnen taggen op Twitter

Een privacyinstelling die terugkeert bij elk platform, is de mogelijkheid om getagd te worden. Voordat je de instelling aanpast kan iedereen je taggen, en daarmee bestaat de kans dat je ongewenst wordt getagd....

5. Voeg woorden toe die je wil ‘dempen’

Kom je regelmatig woorden tegen op je tijdlijn of je meldingen die je liever niet ziet, dan kan je via de privacyinstellingen van Twitter bepaalde woorden, hashtags en gebruikersnamen dempen [verbergen] via de instellingen....

6. Wijzig de locatie op je Twitter-profiel

Veel twitteraars hebben hun woonplaats ingevuld voor hun Twitter-profiel, terwijl dat verschillende privacyzorgen met zich meebrengt. Zo kunnen twitteraars met je naam en woonplaats gemakkelijk achterhalen wie je precies bent. Praat je veel met mensen die je niet kent, dan ligt het al wat anders en dan wil je er mogelijk wat voorzichtiger mee omspringen....

7. Stel deze extra wachtwoordbeveiliging in

Met privacy heeft deze optie weinig te doen, maar het is wel een extra verdedigingslinie om jouw Twitter-account te beschermen tegen kwaadwillenden die je Twitter-account willen overnemen....

Alles bij de bron; AndroidWorld


 

Facebook komt binnenkort met een nieuw cookieformulier op Facebook en Instagram waarmee Europese gebruikers meer keuzemogelijkheden krijgen wat de cookies betreft die geaccepteerd kunnen worden.

Naast de nieuwe cookie consent banner, ontwikkelde het bedrijf een nieuw cookie-instellingenmenu waarin Europese Facebook- en Instagram-gebruikers op elk moment hun voorkeuren kunnen aanpassen, ook nadat ze die al hadden aangeduid. Wanneer de nieuwe banner en het instellingenmenu precies uitgerold worden, is nog niet duidelijk. 

Alles bij de bron; Tweakers


 

De Noorse privacytoezichthouder Datatilsynet heeft op basis van onderzoek besloten geen Facebookpagina aan te maken aangezien de privacyrisico's voor gebruikers te groot zijn. 

Volgens de toezichthouder zijn er verschillende problemen waardoor het geen Facebookpagina kan aanmaken. Zo zijn de risico's voor de rechten en vrijheden van gebruikers met betrekking tot het verwerken van persoonlijke data te groot, zegt Bjorn Erik Thon, hoofd van Datatilsynet. Daarnaast is het voor een paginabeheerder niet mogelijk om deze risico's weg te nemen.

Verder stelt de privacytoezichthouder dat het niet aan Artikel 26 van de AVG over Gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken kan voldoen. Een ander punt dat de toezichthouder noemt, is dat het is overgeleverd aan de voorwaarden van Facebook.

Facebook biedt tevens onvoldoende garanties dat het platform voldoet aan databescherming by design en databescherming als standaard. Gebaseerd op de uitkomsten van de DPIA en risicoanalyse is daarom besloten geen Facebookpagina aan te maken. De toezichthouder is voor zover het zelf weet de eerste organisatie die een risicoanalyse en een Data Protection Impact Assessment (DPIA) heeft uitgevoerd naar het gebruik van Facebookpagina's en of dit binnen de regels van de AVG mogelijk is.

Alles bij de bron; Security


 

Facebook zou na het grote privacyschandaal met Cambridge Analytica veel meer dan nodig hebben betaald aan de Amerikaanse handelswaakhond FTC om oprichter Mark Zuckerberg te beschermen. 

Oorspronkelijk lag de boete voor privacyschendingen van gebruikers op 106 miljoen dollar (ruim 90 miljoen euro). Facebook schikte echter uiteindelijk voor 5 miljard dollar, om niet persoonlijk aansprakelijk gesteld te worden. Dat gebeurde nadat persoonsgegevens van 87 miljoen Facebook-gebruikers wereldwijd zonder toestemming met het bedrijf Cambridge Analytica werden gedeeld.

Dat claimen nieuwe rechtszaken die tegen Facebook zijn aangespannen. Uit de documenten zou blijken dat Facebook-bestuurders, onder wie Zuckerberg en operationeel directeur Sheryl Sandberg, de FTC miljarden extra betaalden met als "uitdrukkelijke tegenprestatie" dat Zuckerberg niet persoonlijk aansprakelijk zou worden gesteld.

In de rechtbankdocumenten staat dat van de 87 miljoen getroffen gebruikers, slechts 270.000 mensen toestemming hadden gegeven om de data te gebruiken (0,31 procent van het totaal). Ook zou Facebook wel degelijk hebben geweten dat de data werden gedeeld en hebben meerdere medewerkers destijds hun bezorgdheid geuit.

Volgens de aanklagers willen daarnaast dat Zuckerberg verantwoording aflegt over "valse en misleidende antwoorden" die hij het Amerikaans congres gaf, toen hij over privacyschandalen werd bevraagd. Zo zei Zuckerberg dat gebruikers zelf bepalen welke data ze delen, maar bleek later uit onderzoek van The New York Times dat Facebook sommige bedrijven een uitzonderingspositie gaf om alsnog bij de data te kunnen.

Alles bij de bron; NU


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha