Sociale netwerken

Facebook mag in Duitsland geen gegevens van gebruikers van WhatsApp verwerken. Dat heeft de privacytoezichthouder in Hamburg vandaag besloten. De Duitse privacywaakhond HmbBfDI gebruikte een spoedprocedure onder de AVG om te voorkomen dat Facebook de komende drie maanden zijn vernieuwde voorwaarden doordrukt in Duitsland.

Er bestaan Europese en internationale versies van de nieuwe WhatsApp-voorwaarden. Volgens de HmbBfDI is het echter te onduidelijk wat de verschillen tussen beiden zijn wat betreft datadeling. De voorwaarden zouden sowieso te vaag zijn.

"De inhoud is misleidend en spreekt zichzelf tegen", aldus de privacywaakhond. "De consequenties voor gebruikers zijn niet duidelijk." Daarom zijn de nieuwe voorwaarden volgens HmbBfDI in strijd met de AVG.

Volgens WhatsApp is er geen sprake van datadeling tussen Facebook en WhatsApp, en gaat het puur om berichten tussen bedrijven en klanten. "Dit besluit zal geen invloed hebben op de uitrol van de nieuwe voorwaarden."

Alles bij de bron; RTL


 

Gebruikers van Facebooks chat-app WhatsApp dreigen niet langer hun accounts te verliezen als ze weigeren hun data te delen met Facebook. Daarmee komt het social network terug op een eerder besluit. Toch draait het bedrijf van Mark Zuckerberg de duimschroeven aan bij WhatsApp-gebruikers: afwijzen van het nieuwe privacybeleid leidt tot afknijpen van functionaliteit. Dit gaat geleidelijk aan gebeuren en beperkt het nut van de app.

Zo verliezen gebruikers bijvoorbeeld toegang tot hun chat-lijst, maar kunnen ze nog wel inkomende telefoon- en videogesprekken aannemen. Na enkele weken van bovenstaande beperkte functionaliteit wordt het gebruik van WhatsApp verder aan banden gelegd. Zo kunnen gebruikers dan geen binnenkomende gesprekken of notificaties ontvangen. En WhatsApp zal stoppen met het doorgeven van berichten en oproepen naar de smartphone(s) van gebruikers, geeft Facebook aan in een FAQ over de privacy-update. In de tussentijd blijven gebruikers herinneringen over het nieuwe privacybeleid ontvangen.

Alles bij de bron; AGConnect


 

WhatsApp kondigde begin dit jaar nieuwe voorwaarden aan, de berichtendienst mag onder de nieuwe voorwaarden namelijk gegevens delen met moederbedrijf Facebook. Dat mag echter niet in de Europese Unie, want zulke datadeling is verboden. 

Het Californische bedrijf had door de ophef de implementatie van de nieuwe voorwaarden al een eerste keer met drie maanden uitgesteld, tot 15 mei. Wie de nieuwe voorwaarden niet zou accepteren, zou na die datum geen berichten meer kunnen lezen en versturen.

Maar op dat dreigement komt de berichtendienst nu terug. “Niemand zal zijn account verwijderd zien na 15 mei of de toegang tot berichten verliezen”. Gebruikers zullen wel aanhoudende herinneringen krijgen over het nieuwe beleid en lopen wel het risico dat bepaalde functionaliteit verloren gaat als ze niet akkoord gaan met de nieuwe voorwaarden.

Alles bij de bron; HLN


 

Gebruikers met een iPhone of iPad die deze week de nieuwste software-update iOS 14.5 hebben geïnstalleerd, kregen een opmerkelijke melding. Weigeren zij om het verzamelen van privégegevens in te schakelen, dan bestaat er een kans dat Facebook en Instagram in de toekomst niet meer gratis zijn en het is voor het eerst dat Facebook dit zo expliciet vermeldt. 

Als de apps in de toekomst mogelijk niet meer gratis zijn, betekent dat ook dat het verdienmodel van moederbedrijf Facebook flink op de schop gaat. Op dit moment verdient het bedrijf voornamelijk aan advertenties. Door privégegevens te verzamelen, kan het bedrijf reclames personaliseren. Als dat niet meer mogelijk is, moet het bedrijf op zoek naar een nieuw verdienmodel.

Facebook zelf benadrukt dat het niet om een waarschuwing gaat, maar om een "informatiepop-up". Daarin biedt het bedrijf "extra context, zodat gebruikers een geïnformeerde beslissing kunnen nemen".

Volgens Facebook staat in de pop-up niet dat je straks moet gaan betalen wanneer je weigert privégegevens te delen. "Middels deze context willen we mensen alleen informeren dat we gegevens gebruiken om persoonlijke en relevante advertenties aan te bieden." Juist die persoonlijke advertenties helpen het internet en de Facebook-app gratis te houden, aldus Facebook.

Alles bij de bron; NU


 

Twitter heeft per ongeluk een e-mail naar gebruikers verstuurd waarin hen werd gevraagd om hun Twitteraccount te bevestigen. Veel gebruikers dachten dat het om een phishingaanval of scam ging, mede omdat de e-mail onverwachts kwam. 

Via het officiële Twitter Support-account laat de microbloggingdienst weten dat het om een fout ging en het bericht niet verstuurd had moeten worden. Twittergebruikers die de e-mail hebben ontvangen hoeven hun account niet te bevestigen en kunnen het bericht negeren.

Alles bij de bron; Security


 

De Britse geheime dienst Mi5 waarschuwt Britse burgers voor spionage via nepprofielen op LinkedIn. Via een overheidscampagne genaamd "Think Before You Link" worden werknemers van organisaties op de risico's gewezen. 

Via de campagne wordt medewerkers geleerd hoe ze nepprofielen kunnen herkennen, bekend zijn met de dreiging, nepprofielen melden bij hun manager en de profielen vervolgens verwijderen uit hun netwerk. Ook wordt personeel geleerd hoe ze kunnen voorkomen om een doelwit te worden. 

Aanvallers doen zich vaak voor als recruiter en bieden individuen "aantrekkelijke kansen", maar proberen in werkelijkheid zoveel informatie als mogelijk van het doelwit te verzamelen. "Het in contact treden met deze profielen kan individuele carrières, de belangen van je organisatie en de belangen van de Britse nationale veiligheid en welvaart schaden"

Alles bij de bron; Security


 

De Hamburgse privacywaakhond heeft een spoedprocedure tegen Facebook gestart om het bedrijf te verbieden WhatsApp-gebruikersdata voor Facebook-doeleinden te gebruiken. De toezichthouder start de procedure vanwege WhatsApps nieuwe voorwaarden...

...De HmbBfDI 'vreest' dat met de nieuwe voorwaarden, Facebook de WhatsApp-gebruikersdata zal gebruiken voor marketingdoeleinden en om gebruikers advertenties te laten zien. Johannes Caspar, commissaris van de toezichthouder, zegt dat er 'voor zover bekend' nog geen toezichthoudend onderzoek is geweest naar het dataverkeer tussen WhatsApp en Facebook. Het onderzoek is volgens Caspar nodig om 'het onwettig en massaal delen van data' te voorkomen. Ook wil Caspar stoppen dat op 'miljoenen mensen' onwettig druk wordt uitgeoefend om met de WhatsApp-voorwaarden akkoord te gaan.

De toezichthouder wil voor 15 mei een beslissing hebben genomen.

Alles bij de bron; Tweakers


 

De AVG beschermt de privacy van kinderen onvoldoende. Daarom zijn aanvullende regels nodig. Dat concludeert de Consumentenbond, die de positie van deze kwetsbare groep in de wet liet onderzoeken. 

Hoewel de AVG voorschrijft dat platforms ‘specifieke bescherming’ moeten bieden aan kinderen, laat de wet grotendeels in het midden hoe ze dat precies moeten doen. Slechts 2 artikelen in de wet gaan over dit onderwerp. En daarin staat alleen iets over de ouderlijke toestemming. En de verplichting van platforms om duidelijk te zijn over welke persoonsgegevens ze verzamelen en hoe ze die verwerken. 

‘Volstrekt onvoldoende,’ vindt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. ‘De ouderlijke toestemming is meestal kinderlijk eenvoudig te omzeilen. Bovendien kun je van kinderen niet verwachten dat ze kunnen overzien wat de gevolgen zijn van hun toestemming voor het verzamelen van hun gegevens.’ 

Dat de wet onvoldoende bescherming biedt, blijkt wel uit een steekproef bij Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat en Youtube. Al deze platforms verdienen juist aan het profileren van kinderen en het tonen van gepersonaliseerde reclame. 

‘Wat ons betreft zouden van kinderen helemaal geen marketingprofielen gemaakt mogen worden. Bedrijven kunnen prima adverteren rondom content die voor kinderen is bestemd. Maar zolang ze niet volwassen zijn, is profileren en persoonlijk adverteren uit den boze. Daarom zijn extra regels nodig. En daar moeten het Europese samenwerkingsverband van toezichthouders (de EDPB) en de AP voor zorgen.’

Alles bij de bron; Consumentenbond


 

Twitter vestigt een dochterbedrijf in Turkije om tegemoet te komen aan de omstreden internetwet die afgelopen jaar door de regering van het land werd aangenomen.

Het socialemediaplatform zwicht daarmee net als Facebook voor de eisen van de Turkse overheid. Socialemediabedrijven met meer dan een miljoen gebruikers zijn sinds afgelopen jaar verplicht om een eigen vertegenwoordiger en afdeling in Turkije te hebben, die op het matje kunnen worden geroepen door de overheid.

Die vertegenwoordiger moet binnen 48 uur op klachten over berichten kunnen reageren. Doet het bedrijf dat niet, dan kan de Turkse overheid de toegang tot de site stremmen of een boete opleggen.

Facebook, YouTube, Instagram, Twitter en TikTok kregen in 2020 al miljoenenboetes van Turkije omdat ze zich niet aan de wet hielden. Twitter mag sinds begin dit jaar niet meer adverteren in het land.

Alles bij de bron; NU


 

Datingapp Tinder gaat technologie invoeren waarmee (voorlopig alleen Amerikaanse) gebruikers van de app kunnen controleren of hun match een crimineel verleden heeft.

Het moederbedrijf van Tinder kocht onlangs de non-profitorganisatie Garbo, dat online checks uitvoert om veilig te daten. Op Garbo, worden onder meer arrestaties, veroordelingen en geweldsmisdrijven geregistreerd. Op basis van naam en telefoonnummer kan een check op een persoon worden gedaan.

Volgens Tinder zal de extra service niet gratis zijn. Onbekend is of en wanneer Garbo op andere apps wordt gezet dan wel in andere landen wordt ingevoerd.

Bron; Cops-in-Cyberspace


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha