IoT - Internet of Things

De data die in Tesla's is opgeslagen bevat een schat aan informatie voor strafrechtelijke onderzoeken, zo stelt het Nederlands Forensisch Instituut (NFI). 

De auto’s slaan onder andere informatie op over de werking van rijhulpsystemen zoals de Autopilot, maar ook voertuigsnelheid, gaspedaalstand, stuurwielhoek en rembediening. Tesla heeft op afstand toegang tot de gegevens die periodiek vanuit de auto naar de fabrikant worden gestuurd. Met de gegevens zegt Tesla de producten te verbeteren en storingen te verhelpen.

De gegevens worden in gecodeerde logbestanden opgeslagen. "Tesla verstrekt gegevens na een vordering van de rechtbank of het Openbaar Ministerie", zegt Francis Hoogendijk, digitaal onderzoeker bij het NFI. Het instituut is het nu gelukt om zelf data uit de modellen S, Y, X en 3 te verkrijgen. 

"Deze data bevatten een schat aan informatie voor forensisch onderzoekers en analisten van verkeersongevallen en kunnen helpen bij een strafrechtelijk onderzoek na een dodelijk verkeersongeval of een ongeval met letsel", gaat Hoogendijk verder.

Het NFI weet niet of er ook andere voertuigfabrikanten zijn die gegevens op een dergelijk detailniveau over lange perioden registreren. "Als we beter zouden weten welke gegevens autofabrikanten allemaal opslaan, kan er ook gerichter gevorderd worden via de rechtbank of door het Openbaar Ministerie", aldus Hoogendijk. De onderzoeker vindt dat er internationale wet- en regelgeving moet komen om autofabrikanten transparanter te laten zijn over welke gegevens worden opgeslagen.

Alles bij de bron; Security


 

Smart speakers met spraakassistenten vergemakkelijken het dagelijks leven. Maar in haar proefschrift The Enchanted House waarschuwt rechtsgeleerde Silvia de Conca voor de gevaren van de gadgets. 

Tijdens haar promotieonderzoek stelde jurist Silvia de Conca vast dat Alexa en Google Assistant niet alleen vrolijke noten het huishouden binnenbrengen. Ze toetste de dataverzamelingsmethodes van slimme speakers aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming, en concludeerde dat de producten hun klanten manipuleren, beïnvloeden, en zelfs hun autonomie aantasten...

...“Maar voor magie moet natuurlijk een prijs betaald worden, dat is in ieder sprookje zo. In dit geval is de prijs dat de sensoren van slimme technologie ons gedrag thuis omzetten in data. In de wetenschappelijke literatuur wordt dat ook wel ‘commodification’ genoemd; menselijke activiteit tot een economisch waardevol product maken. Alle spraakopdrachten die Alexa of Google Assistant krijgen, worden online opgeslagen.

“We moeten alert zijn op de manier waarop de bedrijven onze data gebruiken. Daarnaast is het vanuit online veiligheidsoogpunt, denk aan identiteitsfraude, niet verstandig als er veel persoonlijke informatie online is opgeslagen. Als klant moet je dus heel goed zijn ingelezen. Je moet bijvoorbeeld weten dat als je Alexa vraagt om een liedje af te spelen, de speaker blijft opnemen tot het liedje is afgelopen. Omdat ik denk dat niet iedere consument zo goed is ingelezen, waarschuw ik.”

Alles bij de bron; UniversOnLine


 

Amazon heeft de thuisrobot Astro voorgesteld, maar uit gelekte interne documenten blijkt dat het toestel volgens de ontwikkelaars een aantal grote gebreken vertoont. 

“Astro is vreselijk”, zegt een van de bronnen. “Het apparaat voelt breekbaar aan voor iets met een absurde prijs (1.000 dollar, TB). Volgens een andere bron die aan het project werkte, zijn de grootste tekortkomingen van Astro op het gebied van privacy en navigatie. “Het toestel is een ramp: het is niet klaar voor de lancering”, klinkt het. “Ze zullen vrijwel zeker van trappen vallen bij gebruikers thuis, in de echte wereld. Daarnaast is het ook een privacy-nachtmerrie die een aanklacht is tegen onze maatschappij. Het is een voorbeeld van hoe we privacy inruilen voor gemakzucht.”

Ook het gezichtsherkenningssysteem zou volgens de bron nog niet naar behoren werken.

Amazon wijst de forse kritiek op de thuisrobot van de hand. “Astro onderging strenge tests op zowel kwaliteit als veiligheid, waaronder tienduizenden uren van tests met beta-deelnemers. Dit omvat uitgebreide tests van Astro’s geavanceerde veiligheidssysteem, dat is ontworpen om objecten te vermijden, trappen te detecteren, en het apparaat te stoppen waar en wanneer dat nodig is.”

Alles bij de bron; deMorgen


 

Auto's zitten anno 2021 vol met sensoren. Ze registreren wat je doet met je stuur en je pedalen, wat je wielen doen, wat je motor doet en ga zo maar door. Alles om ervoor te zorgen dat jij met je vierwieler van A naar B komt.

Die data blijft echter lang niet meer alleen in je auto zitten, maar wordt steeds vaker gebruikt door allerlei andere bedrijven, overheden en organisaties voor hun eigen doeleinden. Neem Rijkswaterstaat, dat gegevens van auto's wil gebruiken om wegen beter te kunnen onderhouden en sneller te kunnen strooien. Autofabrikanten gebruiken de data weer om hun auto's te verbeteren. Hiervan is Tesla het bekendste voorbeeld; het gebruikt data uit auto's die met Autopilot rijden om Autopilot te kunnen verbeteren. En in Nederland bieden enkele verzekeraars, waaronder de ANWB, aan de premie te verlagen in ruil voor gegevens over het rijden.

Hoewel die autodata nu al wordt gebruikt, staat dit gebruik waarschijnlijk nog in de kinderschoenen, stellen experts. Daarom is het belangrijk om ons nu te verdiepen in de auto als gegevensdrager. Hoe wordt die data nu gebruikt en welke ontwikkelingen komen er nog aan? Maar ook: hoe zit het met pdfje privacy en de transparantie?

Alles bij de bron; Tweakers [plus-artikel; registratie nodig]


 

De bel gaat. Voor de deur staat de vriendelijke mevrouw van de lokale boekhandel die altijd met precies de juiste tips komt. Dit keer kijkt ze minder vrolijk en behulpzaam. Ze wil een kijkje nemen in je goedgevulde boekenkast. Het is geen vraag, maar een mededeling. Ze wacht je antwoord niet af en beent de huiskamer in, recht op haar doel af.

Razendsnel schieten haar ogen over de planken: Nabokov, Nescio… Orwell! Daar is het boek dat ze zoekt: 1984, de toekomstroman over een overheid die elk aspect van het menselijk leven bewaakt en controleert. Zonder aarzelen pakt ze het stukgelezen exemplaar uit de kast en steekt het in haar grote tas. Je kunt nog net zien dat deze tas al uitpuilt met andere exemplaren van 1984 en van die andere dystopie van George Orwell, Animal Farm. Fictie, uiteraard. Toch loert de waarheid om de hoek. 

Tesla geeft je auto een update waarvoor deze minder ver kan. Sonos wil je oude speaker onklaar maken, Amazon verwijdert een gekocht e-boek en Apple maakt je smartphone trager. Technisch is dat allemaal een fluitje van een cent, want of het nou om telefoons, auto’s, speakers, e-books of beveiligingscamera’s gaat: ze functioneren niet zonder de bijbehorende software en steeds vaker zit er een goedkoop chipje in waarmee ze aan het internet zijn gekoppeld.

Maar van wie is het apparaat dan eigenlijk? En wie heeft de zeggenschap over wat er op en met dat apparaat gebeurt? Van wie is een slim apparaat eigenlijk na aankoop?

Alles bij de bron; Volkskrant [lang-artikel]


 

Eigenaren van een ip-camera of beveiligingscamera van fabrikant Dahua zijn gewaarschuwd voor twee kwetsbaarheden waardoor een aanvaller zonder wachtwoord op de apparaten kan inloggen. .

In een beveiligingsbulletin stelt Dahua dat een aanvaller door het versturen van malafide datapakketjes de authenticatie kan omzeilen. De impact van de beveiligingslekken, aangeduid als CVE-2021-33044 en CVE-2021-33045, is op een schaal van 1 tot en met 10 met een 8,1 beoordeeld. Dahua heeft voor tientallen modellen beveiligingsupdates uitgebracht. Volgens de onderzoeker die de kwetsbaarheden ontdekte zijn echter ook fabrikanten kwetsbaar die de apparatuur van Dahua onder hun eigen naam aanbieden.

Om grootschalig misbruik te voorkomen zal de onderzoeker die de problemen ontdekte details op 6 oktober openbaar maken, zodat gebruikers de tijd krijgen om de beschikbaar gestelde firmware-updates te installeren

Bron; Security


 

Op allerlei terreinen hebben nieuwe technologische ontwikkelingen impact op de samenleving en consequenties voor de veiligheid. Veruit de grootste afnemer van de kennis van TNO op het terrein van veiligheid is de politie. Innovatie ontstaat vaak op de werkvloer en de werkvloer bij de politie begint op straat.

Volgens de initiatiefnemers moeten ook daar nieuwe, en vooral privacy-vriendelijke technologieën helpen om Nederland veiliger te krijgen.

Alles bij de bron; Beveiliging


 

Een kritiek lek in software van ThroughTek maakt ruim 80 miljoen IoT-apparaten zeer kwetsbaar voor hacks. De bewuste software is het Kalay-protocol dat wordt gebruikt in zeker 83 miljoen apparaten van verschillende merken. Een hacker kan hierlangs audio- en videofeeds van die apparaten bekijken.

Volgens ThroughTek worden er maandelijks zeker 1,1 miljard verbindingen gemaakt gemaakt op zijn platforms. Daarbij gaat het vooral om babyfoons, DVR-producten (digital video recording) en webcamera’s. 

Het Amerikaanse beveiligingsorgaan CISA (Cybersecurity and Infrastructure Security Agency) heeft de Taiwanese maker van de lekke software dringend verzocht voor een patch te zorgen.

Alles bij de bron; AGConnect


 

Wifi- en bluetoothtracking, cameratoezicht en sensoren die data verzamelen over verkeer of geluid, steeds meer gemeenten maken gebruik van smart city-toepassingen, maar als hierbij de privacy niet wordt gerespecteerd kan dit leiden tot een surveillancemaatschappij waarbij burgers niet meer onbespied over straat kunnen, zo waarschuwt de Autoriteit Persoonsgegevens.

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft nu een reeks aanbevelingen voor de ontwikkeling van smart city-toepassingen gepubliceerd (pdf). Volgens de privacytoezichthouder zijn die nodig omdat gemeenten niet altijd voldoende stilstaan bij de privacywetgeving terwijl dit juist bij smart city-toepassingen essentieel is.

Alles bij de bron; Security


 

Een Amerikaans energiebedrijf heeft tijdens een hittegolf op afstand de temperatuur bij klanten via de slimme thermostaat verhoogd om zo energie te besparen. Verschillende Amerikaanse energiebedrijven bieden klanten deelname aan loterijen in ruil voor controle over de slimme thermostaat, meldt Ars Technica.

Door de temperatuur bij hoog energieverbruik, zoals tijdens een hittegolf, te verhogen kan energie worden bespaard. "Elk graad van koeling vergroot je energieverbruik met zes tot acht procent", aldus ERCOT (Electric Reliability Council of Texas).

Verschillende Texanen die aan de beloningsprogramma's van hun energiebedrijf deelnemen wisten niet dat hun slimme thermostaat op afstand kon worden aangepast. Iets wat voor een onaangename verrassing tijdens de afgelopen hittegolf in de Amerikaanse staat zorgde. Klanten kunnen zich echter eenvoudig afmelden en zo weer volledige controle over hun thermostaat krijgen.

Alles bij de bron; Security


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha